ماهی رباتیک «DNA» محیطی اقیانوس‌ها را جمع‌آوری می‌کند

یک ماهی رباتیک برای جمع‌آوری دی‌ان‌ای (DNA) محیطی از آب‌های زوریخ توسعه یافته است.

یک ماهی رباتیک برای جمع‌آوری دی‌ان‌ای (DNA) محیطی از آب‌های زوریخ توسعه یافته است.
به گزارش ایسنا، این ماهی رباتیک قادر به جمع‌آوری داده‌های زیست محیطی از اکوسیستم‌های دریایی است.
به نقل از آی‌ای، محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ یک ماهی رباتیک را برای اهداف آزمایشی در دریاچه زوریخ مستقر کرده‌اند. آنها ایو را ایجاد کرده‌اند، رباتی که قادر به جمع‌آوری داده‌های زیست‌محیطی از اکوسیستم‌های دریایی به روشی غیر مزاحم است.
تخصص ایو در دُم سیلیکونی آن نهفته است که حرکات یک ماهی واقعی را شبیه‌سازی می‌کند. این دُم سیلیکونی توسط پمپ‌های داخلی فعال می‌شود که صدایی تولید نمی‌کنند.
 جمع آوری دی‌آن‌ای محیطی و فیلمبرداری
این وسیله نقلیه زیر آبی خودمختار با فناوری بالا (AUV) از یک سونار و یک الگوریتم برای حرکت ایمن زیر آب استفاده می‌کند. علاوه بر این،
به یک دوربین برای ثبت تصاویر زیر آب مجهز است.
این ربات به طور خاص برای جمع‌آوری نمونه‌های دی‌ان‌ای از آب طراحی شده است. می‌دانیم که حیوانات دی‌ان‌ای را به محیط اطراف خود می‌ریزند که سپس می‌توان آن را جمع‌آوری و بررسی کرد. نمونه‌هایی از دی‌ان‌ای محیطی شامل سلول‌های پوست، مو، مخاط یا حتی مدفوع است. به این ترتیب کارشناسان می‌توانند گونه‌های موجود در یک منطقه را بدون مشاهده مستقیم آنها شناسایی کنند.
این ربات یک فیلتر داخلی دارد که با آن قطعات دی‌ان‌ای موجود در آب را جمع‌آوری می‌کند. این ربات توسط یک باله سیلیکونی به حرکت در می‌آید که آب به صورت چرخه‌ای به داخل آن پمپ می‌شود.
طراحی این ربات به آن کمک می‌کند تا با حضور در محیط با آن درآمیخته شود و مزاحمتی برای ماهی‌ها و موجودات دریایی نداشته باشد. به‌علاوه، تحرک تقریبا بی‌صدای این ربات به آن اجازه می‌دهد تا در اکوسیستم‌های حساس مانند صخره‌های مرجانی بدون ایجاد وقفه مستقر شود.
جالب اینجاست که این قابلیت بدون نویز بودن ممکن است به محققان اجازه دهد تا رفتار طبیعی موجودات دریایی را مشاهده کنند که ممکن است توسط دستگاه‌های دیگر در آنها اختلال ایجاد شود.
 اقیانوس‌ها مناطق ناشناخته‌ای باقی مانده‌اند
۷۰ درصد از سطح زمین را آب پوشانده است.گفته می‌شود، اقیانوس‌ها تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده‌اند. در واقع، برخی از کارشناسان آن را
به عنوان یک دنیای بیگانه در سیاره آبی ما توصیف می‌کنند.
علاوه بر این، موجودات عجیب و غریب بی‌شماری که در این دنیای بیگانه زندگی می‌کنند، همچنان دانشمندان را گیج می‌کنند. به همین دلایل، فناوری‌های جدید در اکتشاف اقیانوس‌ها در حال ظهور هستند.