موفقیت پژوهشگران ایرانی در طراحی و ساخت سنجنده زمین مبنای رطوبت خاک

پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از هوش‌مصنوعی موفق به طراحی و ساخت سنجنده زمین مبنای رطوبت خاک شدند که به کمک آن می‌توان سیل، زلزله و … را پیش‌بینی و تخمین زد.

پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از هوش‌مصنوعی موفق به طراحی و ساخت سنجنده زمین مبنای رطوبت خاک شدند که به کمک آن می‌توان سیل، زلزله و … را پیش‌بینی و تخمین زد.
به گزارش دانشجو، جلال امینی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با همکاری علی یونسی‌سینکی، کارشناس ارشد مهندسی سنجش از دور رشته مهندسی نقشه‌برداری، در پژوهشی با استفاده از هوش‌مصنوعی در مباحث سنجش از دور توانستند سنجنده زمین مبنای رطوبت خاک را طراحی و بسازند که با استفاده از آن می‌توان داده‌های واقعیت زمینی رطوبت خاک را تأمین کنند.
آماده‌سازی داده‌ها و آموزش الگوریتم از ارکان مهم مباحث هوش‌مصنوعی است. شاید بتوان گفت دسترسی به داده‌های قابل اتکا و آماده‌سازی آنها از مهم‌ترین دغدغه‌های متخصصان هوش‌مصنوعی باشد.
در این پژوهش، به کمک این سنجنده داده‌های واقعیت زمینی جهت برآورد رطوبت خاک با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های هوش مصنوعی به‌دست می‌آید.
این سنجنده، رطوبت خاک را با دقتی بیش از ۰.۹ درصد رطوبت وزنی خاک اندازه‌گیری می‌کند و قابلیت تعیین موقعیت مکانی، نمایش و ذخیره‌سازی داده‌ها را دارد و نسبت به محصولات مشابه خارجی مقرون
به صرفه‌تر و از برتری قابل‌توجهی برخوردار است.
براساس نتایج این پژوهش، با ترکیب داده‌های این سنجنده و داده‌های ماهواره‌ای می‌توان رطوبت خاک یک محدوده بسیار بزرگ را برآورد کرد. شیوه کار به این‌صورت است که در ابتدا هم‌زمان با گذر ماهواره از یک محدوده بسیار کوچک، برداشت رطوبت خاک با استفاده از سنجنده را آغاز کرده و پس از عملیات مذکور، نسبت به آماده‌سازی داده‌ها و آموزش مدل هوش مصنوعی اقدام می‌شود. در این شرایط مدل هوش‌مصنوعی آماده است تا با ورود داده‌های ماهواره‌ای محدوده بزرگ رطوبت خاک محدوده را برآورد کند.
امید می‌رود با قرارگیری هرچه سریع‌تر این محصول در چرخه تولید، به متخصصان حوزه‌های محیط زیست، سنجش از دور و هوش مصنوعی کمک فراوانی شود.