انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور ۱۴۰۳ از ۱۴ شهریور آغاز می‌شود

سرپرست سازمان ملی سنجش:

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اعلام زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ از ۱۴ شهریور آغاز می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اعلام زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ از ۱۴ شهریور آغاز می‌شود.
به گزارش مهر، عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر اظهار کرد: پس از اعلام نتایج آزمون سراسری، دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان روز یکشنبه ۱۱ شهریورماه در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می شود.
وی گفت: پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته، داوطلبان مجاز می توانند از ۱۴ تا ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
وی یادآور شد: یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۳ مجاز شده اند. در مجموع از بیش از یک میلیون نفر شرکت کننده تعداد ۱۰۷ هزار نفر در ریاضی، ۵۱۰ هزار نفر در تجربی، ۳۴۸ هزار نفر در انسانی و گروه های هنر و زبان های خارجی در آزمون های دو نوبت حاضر بوده اند. ظرفیت پذیرش نیز به نسبت داوطلبان در مناطق یک، دو و سه تقسیم می شود.
 یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور افزود: حاضرین در جلسه آزمون یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر بودند و مجازین به انتخاب رشته یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر است. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در بخش با آزمون ۱۵۳ هزار و ۷۵۴ نفر است و ظرفیت پذیرش بدون آزمون ۳۱۰ هزار و ۴۳ نفر است.
وی گفت: با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد و پیچیدگی کار و تنوعی که در سوالات داده شد، از میان رتبه های برتر ۱۱ نفر از تهران و ۲۹ نفر از سایر شهرها هستند. به طور طبیعی هر سال که سوالات مفهومی تر می شود گستره نفرات برتر در شهرهای کشور بیشتر می شود. سال گذشته ۱۳ نفر از تهران جزء نفرات برتر بودند.
 آغاز انتخاب رشته از ۱۴ شهریور
پورعباس اظهار داشت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته از یکشنبه ۱۱ شهریورماه در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می شود. از ۱۱ تا ۱۴ شهریورماه زمان مطالعه دفترچه است. از ۱۴ شهریور تا ۱۸ شهریور به مدت ۵ روز داوطلبان فرصت دارند انتخاب رشته کنند.
 سامانه انتخاب رشته مجازی در روزهای ۱۳ تا ۱۸ شهریورماه فعال می شود
وی اظهار داشت: سامانه انتخاب رشته مجازی در روزهای ۱۳ تا ۱۸ شهریورماه فعال می شود و به داوطلبان توصیه می شود که با پرداخت اندکی هزینه، از این سامانه بهره بگیرند. این سامانه به طور واقعی بر مبنای داده های سال ۱۴۰۲ فرصت قبولی را به داوطلبان اعلام می کند.
پورعباس خاطرنشان کرد: شرط گزینش دانشجو این است که فرد در یکی از دو نوبت آزمون های سراسری در اردیبهشت یا تیرماه در آزمون شرکت کرده باشد. اگر داوطلبی صرفا برای دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کرده باشد در آزمون سراسری گزینش نخواهد شد حتی اگر انصراف داده باشد.