ضرورت استفاده از دانش بنیان ها در ساخت و سازها

یکی از چالش های کشور چه درحوزه اجتماعی و چه در عرصه اقتصادی مربوط به مسئله تأمین و ساخت مسکن است. اقدامات دولت های اخیر در این حوزه نتیجه مطلوبی نداشته و اقدامات صورت گرفته مطابق با نیاز کشور نبوده و یا اساساً وعده ها با اقدامات سنخیتی نداشته اند!

ضرورت استفاده از دانش بنیان ها  در ساخت و سازها

یکی از چالش های کشور چه درحوزه اجتماعی و چه در عرصه اقتصادی مربوط به مسئله تأمین و ساخت مسکن است. اقدامات دولت های اخیر در این حوزه نتیجه مطلوبی نداشته و اقدامات صورت گرفته مطابق با نیاز کشور نبوده و یا اساساً وعده ها با اقدامات سنخیتی نداشته اند!
هنوز کشور درگیر ساخت و تحویل پروژه های مسکن مهر است و در این سال ها طرح هایی همچون نهضت ملی مسکن نیز با پیش بینی تأمین سالانه یک میلیون واحد مسکونی نتوانست محقق گردد؛ کما اینکه به زعم کارشناسان از همان ابتدا غیرممکن بود.
با تمام این اوصاف ساخت و سازها تحت عنوان پروژه های مذکور درحال انجام است و هزینه های بسیاری را برای دولت و مردم به همراه داشته است.
اما یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد و آن حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه صنعت ساخت و ساز است. این روزها نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان درتهران دایر است و حضور گسترده دانش بنیان ها در این نمایشگاه قابل توجه است.
هرکدام از آنها در حوزه ای از روند ساخت و ساز از صفر تا صد ساخت یک واحد مسکونی طرح و ایده و محصول دارند.
محصولاتی که به لحاظ قیمت بسیار به صرفه و به لحاظ عمر مفید بسیار مقاوم و کاربردی هستند. اما وجه مشترک اعتراض و انتقاد تمام این دانش بنیان ها بی توجهی مسئولین و عدم حمایت از آنها در جهت ارائه محصولاتشان به بازار صنعت ساختمان و بهره گیری از آن در  انبوه سازی های دولتی به خصوص در طرح های مسکن ملی است.
عرضه این محصولات بی مشتری در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان درحالی است که در پروژه های انبوه ساخت و ساز در قالب طرح های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن همچنان با سنتی ترین تجهیزات و مصالح درحال انجام است و مشخص نیست چرا دولت پیمانکاران را مجبور به همکاری با دانش بنیان ها نمی کند و یا چرا اساساً چنین پروژه هایی را با مشارکت دانش بنیان ها پیش نمی برد.
اینکه هنوز با آجر کوره ای و ملات ماسه و سیمان ساختمان بسازیم و دست برقضا با کمترین مقیاس زلزله همچون دومیونو روی هم خراب شود چه دستاوردی برای کشور و صنعت ساختمان به همراه خواهد داشت.
امروز بسیاری از نخبه ترین مهندسان و مخترعین و طراحان کشور در حوزه صنعت ساختمان به روش ها و ابداعاتی دست یافته اند که برای اولین بار درجهان رونمایی می شود و یا امکان تولید و کاربرد آن را چند کشور محدود جهان دارا هستند.
این انصاف نیست و از عقلانیت مدیریتی خارج است که چنین طرح ها و دستاوردهایی درکشور موجود باشد و ما همچنان اصرار به بالابردن ساختمان ها با بیل و کلنگ به شکل سنتی داشته باشیم. شاید این سطور برای اهل فن در حوزه صنعت ساختمان نیز باور پذیر نباشد. اما برای درک این مسئله بد نیست مسئولان و مدیرانی که وظیفه ای در این حوزه برعهده دارند سری به نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان بزنند و از نزدیک با جوانان و شرکت های دانش بنیان در این حوزه آشنا شوند یا در این بین اصلاحی صورت گیرد.