نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

«نمایشگاه ملی دستاوردهای دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو» در غرفه باشگاه نانو برگزار می‌شود.

«نمایشگاه ملی دستاوردهای دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو» در غرفه باشگاه نانو برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌نانو ۱۴۰۳ میزبان نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی در حوزه نانو است.فراخوان این نمایشگاه از ابتدای تابستان آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شده است.
دانش‌آموزان تا ۳۰ شهریور فرصت دارند آثار خود را در محورهای مقالات، بازی، آثار هنری (نقاشی و داستان نویسی و کاردستی)، محصول و کارسازه، سخنرایی نانویی و فیلم آموزشی برای باشگاه نانو ارسال کنند.
داوری‌ مقدماتی روی اثار ارسالی شروع شده و پس از اتمام مهلت ارسال آثار، داوری و ارزیابی اصلی آثار انجام می‌شود و طرح‌های منتخب در هر محور برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌شوند.
در طول برگزاری نمایشگاه نانو، بین آثار حاضر در غرفه باشگاه داوری صورت می‌گیرد و برندگان نهایی این دوره از نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزی نانو مشخص و اعلام خواهد شد.
اجرای بازی‌های علمی و جمعی، معرفی فعالیت‌های جاری بخش ترویج دانش‌آموزی ستاد نانو مانند المپیاد دانش‌آموزی نانو، شبکه آزمایشگاهی توانا، مسابقه ملی توانمند و مسابقات ماهر و نیلوفر آبی، دوره‌های آموزش نانو آموزش پژوهش در نانو و همچنین تبیین حمایت‌های ستاد نانو از فعالیت‌های دانش‌آموزی از دیگر بخش‌های غرفه باشگاه نانو در نمایشگاه سال جاری است.
همچنین از مدارس علاقمند به بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌شود برای هماهنگی حضور و بازدید از غرفه باشگاه نانو و شرکت در تورهای راهیان پیشرفت نانو (بازدید گروهی از غرفه‌های منتخب نمایشگاه) از۲۰ مهرماه ۱۴۰۳با باشگاه نانو تماس بگیرند.
سال گذشته استقبال قابل توجهی از غرفه باشگاه نانو صورت گرفت
 به طوری که این غرفه در تمام ساعات نمایشگاه مملو از بازدیدکنندگان به ویژه دانش‌آموزان بود. بخش‌های اصلی غرفه باشگاه نانو در نمایشگاه سال گذشته شامل موارد زیر می‌شد:
نمایشگاه ملی دستاوردهای دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو
آموزش عمومی
بازی‌های آموزشی
شبیه‌سازی آزمایشگاه نانو
معرفی باشگاه نانو
یکی از جذابیت‌های غرفه باشگاه نانو، موضوعات «آموزش نانو» بود. خاصیت آبگریزی محصولات نانو، نانوسیال مغناطیسی، دارورسانی هوشمند، نانوفیلتراسیون و تصفیه آب، خواص الکتریکی نانومواد و کرم‌های ضدآفتاب نانو از جمله موضوعاتی بود که دانش‌آموزان در غرفه باشگاه نانو با از نزدیک آشنا می‌شدند.
بازی‌های آموزشی نیز در غرفه باشگاه نانو بسیار مورد توجه مخاطبان بود به طوری که از این بخش با شور و هیجان بسیاری استقبال شد. وجود این بازی‌ها در کنار سایر بخش‌ها، تنوع و نشاط در فرآیند بازدید از غرفه را برای بازدیدکنندگان به همراه داشت.بازی سازه‌های شگفت انگیز و ماروپله‌ی نانو دو بازی‌ای بودند که در غرفه اجرا شدند.
در بخشی از غرفه باشگاه، آزمایشگاه نانو برای بازدیدکنندگان شبیه‌سازی می‌شد. در آن بخش بازدیدکنندگان می‌توانستند با کمک نرم‌افزار تهیه شده و عینک واقعیت مجازی و دسته‌های جوی استیک آن، خود را داخل فضای آزمایشگاه ببینند و به سنتز نانوالیاف به کمک دستگاه الکتروریسی بپردازند. برای انجام این پروژه تمام مراحل از آماده سازی مواد تا استفاده از تجهیزات مختلف آزمایشگاهی و تست نتیجه سنتز قابل اجرا و مشاهده بود. این قسمت نیز توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود
جلب نمود.