تپش قلب؛ علامتی برای شروع پرکاری تیروئید

فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: تپش قلب از جمله علائم مهم پرکاری تیروئید بوده و این بیماری با دارو قابل درمان است.

تپش قلب؛ علامتی برای شروع پرکاری تیروئید

فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: تپش قلب از جمله علائم مهم پرکاری تیروئید بوده و این بیماری با دارو قابل درمان است.
شاهین بشارتی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وظیفه غده تیروئید، اظهار کرد: غده تیروئید وظیفه‌ سنتز دو هورمون مهم تیروکسین T۴ و تری‌یدوتیرونین T۳ را برعهده دارد.
وی در رابطه با پرکاری تیروئید، افزود: پرکاری تیروئید به دلیل اختلال در عملکرد غده تیروئید، هورمون‌های T۳ و T۴ بیشتر از نیاز بدن ترشح می‌شوند و در نتیجه، فرد بیمار مستعد لاغری می‌شود.
فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید نسبت به پرکاری تیروئید خطرناک‌ نیست، گفت: کم‌کاری تیروئید یک بیماری مادام‌العمر است و با مصرف دارو کنترل می‌شود.
بشارتی با بیان اینکه پرکاری تیروئید قابل درمان است، اظهار کرد: بیماران دچار پرکاری تیروئید علی‌رغم اینکه دچار افزایش اشتها و پرخوری می‌شوند ولی انرژی زیادی از دست داده و به سمت کاهش وزن و لاغری پیش می‌روند.
او در رابطه با علایم پرکاری تیروئید، افزود: تپش قلب یکی از علائم مهم پرکاری تیروئید بوده و لرزش دست‌ها و احساس لرزش درونی در بدن، حساسیت نسبت به گرما و احساس خفگی و تعریق بیش از حد، خارش، بیرون‌زدگی چشم‌ها و دچار شدن به اسهال در نتیجه‌ی افزایش حرکات دستگاه گوارش نیز از جمله علائم اصلی پرکاری تیروئید است.
فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه ممکن است در برخی موارد علائم کم‌کاری تیروئید در اختلال پرکاری نیز مشاهده شود، ادامه داد: با توجه به غیر اختصاصی بودن علائم، فقط با انجام آزمایش خون می‌توانیم کم‌کاری یا پرکاری تیروئید را تایید کنیم.
بشارتی با بیان اینکه پرکاری تیروئید با مصرف دارو قابل درمان است، افزود: امکان دارد گاهی پرکاری تیروئید با مصرف داروها به مرور زمان تبدیل به کم‌کاری شود و در مواردی نیز پرکاری تیروئید به درمان دارویی مقاوم است و ممکن است با جراحی یا درمان با ید رادیواکتیو تبدیل به نوع کم‌کار شود.
او با بیان اینکه تشکیل ندول و گِرِهَک در تیروئید باعث اختلال در ساختار و بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود، افزود: غده تیروئید هر فرد تقریباً به اندازه بندانگشت شست او است و ساختار پروانه‌ای شکل دارد و از دو لوب راست و چپ تشکیل شده است که از نظر اندازه برابرند و توسط یک پل کوچک از بافت تیروئیدی به نام ایسموس به هم متصل شده‌اند.
فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: در اختلالات ساختاری ممکن است در هر یک از این لوب‌ها یا پل کوچک بین آنها ندول‌هایی تشکیل شده و باعث بزرگی غده تیروئید شود که اصطلاحاً گواتر نامیده می‌شود و دلیلی بر پرکاری یا کم‌کاری تیروئید نیست.
بشارتی با بیان اینکه گواتر می‌تواند تک‌گره‌ای (سینگل‌ندول) یا چندگره‌ای (مولتی‌ندول) باشد، گفت: اگر چه گاهی ممکن است ندول‌ها تبدیل به نوع بدخیم شوند ولی الزاما افزایش تعداد آنها دلیل بر بدخیمی نیست.