۳۰ درصد ایرانی ها کبد چرب دارند

فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد؛

فوق تخصص گوارش و کبد، درباره اینکه چرا اینقدر گرفتار کبد چرب شده ایم، توضیحاتی داد.

فوق تخصص گوارش و کبد، درباره اینکه چرا اینقدر گرفتار کبد چرب شده ایم، توضیحاتی داد.
به گزارش مهر، سید موید علویان، با عنوان این مطلب که چربی در کمین سلول‌های بدن نشسته است و روز به روز جامعه ما چاق‌تر شده است، گفت:به امتداد افزایش چاقی، خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی، بالا رفتن کلسترول و تری گلیسیرید خون و دیابت نیز افزایش می‌یابند.
وی افزود: رژیم غذایی نامناسب و پرخوری و در کنار آن کاهلی و کم تحرکی سبب شده که کبدها چرب شوند، تا حدی که بر اساس برخی تحقیقات انجام شده حداقل ۳۰ درصد از مردم کشورمان دچار کبد چرب هستند.
علویان به این موضوع تاکید کرد: کبد که در دفع سموم وظیفه اساسی دارد، خود با چربی زیاد مسموم می‌شود.
وی افزود:زنان خانه دار کم تحرک و کارمندان که وقت زیادی برای آشپزی ندارند و مجبور به مصرف غذاهای آماده و ناسالم می‌شوند، در معرض ابتلاء به کبد چرب قرار دارند.علویان با عنوان این مطلب که باید با رسوب چربی در کبد مقابله و برای حذف آن تلاش زیادی نمود، ادامه داد: مبتلایان به دیابت مستعد کبد چرب هستند و از طرفی دیگر مبتلایان به کبد چرب مستعد ابتلاء به دیابت در آینده هستند.وی افزود: اولین قدم در درمان کبد چرب، افزایش میزان تحرک و انتخاب ورزش و به موازات آن کاهش چشمگیر مصرف چربی اشباع شده در غذای مصرفی است. زیرا قوی‌ترین عامل در افزایش چربی‌های مضر، مصرف اسیدهای چرب اشباع شده است.
علویان گفت:باید محصولات لبنی پرچرب، کره، پنیر، بستنی، سوسیس، گوشت‌های چرب را حذف کرد و به جای آن از محصولات لبنی کم چرب، گوشت بدون چربی و سبزیجات و میوه بیشتر استفاده کرد.
وی افزود:مصرف غذاها به روش آب‌پز و بخارپز و استفاده از سبزیجات و غذاهای گیاهی از راه‌هایی است که می‌توان برای جلوگیری از ابتلاء به کبد چرب برای آن حساب ویژه‌ای در زندگی ایجاد کرد و در کنار مصرف چنین غذاهایی، روزی نیم ساعت ورزش کرد، ورزشی که ضربان قلب ما را به  ١٣٠ در دقیقه برساند و کاملاً عرق کنیم.
علویان ادامه داد:عده‌ای از افراد نمی‌توانند از طعم و مزه غذاهای چرب بگذرند و ادعا دارند که بدون چربی، غذاها برای آنها غیرقابل تحمل خواهد بود. باید به آنها گفت که چربی برای کبد مضر است و غذایی که سرخ می‌شود آکنده از چربی مضر است و غذای آب پز بهتر و سالم‌تر است و یا حداقل کاری که این افراد می‌توانند انجام دهند، این است که از روغن کمتری برای سرخ کردن غذا استفاده کنند.
وی در همین راستا افزود:راه‌حل بعدی هم این است که از ماهیتابه‌هایی که اخیراً به بازار آمده و غذا را بدون روغن سرخ می‌کنند، استفاده کنند.
علویان گفت: انسان باید به جنگ عادت‌های غلط برود. ما بیمارانی داریم که وقتی می‌گوئیم نمک نخورید، یا غذاهای چرب و سرخ شده نخورید، انگار که دنیا را از آنها گرفته‌ایم. همین بیماران بعد از اینکه دچار حملات قلبی می‌شوند یا سکته مغزی می‌کنند، چنان وحشتی سراسر وجود آنها را می‌گیرد و ظرف مدت کوتاهی، عدم مصرف نمک، چربی، قند و…، برای آنها یک مسئله عادی می‌شود و ذائقه آنها کاملاً تغییر می‌کند که نشان می‌دهد می‌توانیم عادت غذایی خود را تغییر دهیم اما همیشه باید برای ما اجبار وجود داشته باشد.