دور ریز سالانه بیش از۱۲۵ تُن محصولات کشاورزی و غذایی در کشور

طبق اعلام رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی سید محمدعلی رضوی سالانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ تُن از تولیدات محصولات کشاورزی و غذایی در کشور دور ریخته می‌شود.

دور ریز سالانه بیش از۱۲۵ تُن محصولات کشاورزی و غذایی در کشور

طبق اعلام رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی سید محمدعلی رضوی سالانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ تُن از تولیدات محصولات کشاورزی و غذایی در کشور دور ریخته می‌شود.
به گزارش فارس؛ طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، تقریباً یک‌سوم کل مواد غذایی در جهان از تولید اولیه کشاورزی تا مصرف نهایی خانوار از بین می‌رود. درعین‌حال، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی دکتر سید محمدعلی رضوی گفت که جلوگیری از دورریز و ضایعات غذا تنها در کشور ما می‌تواند «۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر را سیر کند».
طبق آمار، سالانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ تُن از تولیدات محصولات کشاورزی و غذایی در کشور دور ریخته می‌شود، درحالی‌که حدود ۱۰ درصد جمعیت دنیا از گرسنگی رنج می‌برند و حدود ۲۰ درصد از جمعیت دنیا نیز دچار سوءتغذیه هستند.
بر اساس برخی گزارشات، این ضایعات در بخش‌های مختلف شامل ۴۵ درصد از کل میوه‌ها و سبزیجات، ۳۵ درصد از کل ماهی و غذاهای دریایی، ۳۰ درصد از تمام غلات، ۲۰ درصد کل محصولات لبنی و ۲۰ درصد گوشت و مرغ است.
طبق بررسی اداره ارزیابی محیط‌زیست و بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم استان تهران، ۶۵ تا ۷۰ درصد پسماندهای شهر تهران شامل ترکیبات آلی، پسماندهای تَر و دورریزهای غذایی است. این پسماندهای غذایی در صنف‌های مختلف مانند رستوران‌ها، سبزی‌فروشی‌ها، میوه‌فروشی‌ها و … تولید می‌شوند و تنها متعلق پسماند خانگی نیست.
پرهام جعفری، کارشناس و فعال محیط‌زیست، می‌گوید که «ضایعات غذایی به‌ویژه آن دسته از ضایعاتی دارد که از خانه‌ها وارد چرخه پسماند می‌شوند، میزان بالایی را شامل می‌شود» که می‌توان با صرفه‌جویی در عرصه خانگی، مدیریت آنچه می‌خریم و هر آنچه در یخچال نگه می‌داریم  بخش زیادی از دورریزهای کشور را کاهش داد.اما در مقابل فرخ مستوفی، یک فعال محیط‌زیست دیگر، می‌گوید که باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی و وجود یخچال‌ها در منازل دور ریز خانگی خیلی کم است و زباله‌های مردم بیشتر زباله‌های پوست میوه‌هاست. «مشکل اساسی در دورریز کشور در قسمت حمل میوه و مواد اولیه از مبدأ به مقصد، انبارکردن‌ها، وضعیت نامناسب حمل‌ونقل و عدم وجود سازوکار درست در مرحله عرضه محصولات به وجود می‌آید.»
سینا علی‌دوستی، فعال محیط‌زیست، معتقد است درصد زیادی از دورریز مواد غذایی در کشور، در ابتدای چرخه مصرف رخ می‌دهد؛ درست در زمان بسته‌بندی محصولات کشاورزی و غذایی.