تسهیل واردات خودروها راهکاری برای حل ناترازی بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد؛

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تسهیل واردات خودروهای غیربنزینی و هیبریدی، تولید خودروهای کم‌مصرف در داخل و متنوع‌سازی سبد سوخت را راهکاری برای حل ناترازی بنزین دانست.

تسهیل واردات خودروها راهکاری برای حل ناترازی بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تسهیل واردات خودروهای غیربنزینی و هیبریدی، تولید خودروهای کم‌مصرف در داخل و متنوع‌سازی سبد سوخت را راهکاری برای حل ناترازی بنزین دانست.
مصطفی نخعی در گفت‌وگو با شانا، به ناترازی‌های موجود در کشور به‌ویژه ناترازی در بخش انرژی اشاره و اظهار کرد: امروز ناترازی یک چالش بزرگ در اقتصاد کشور است. چند سالی است که ناترازی وارد ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور شده است. یک روز شاهد ناترازی گاز هستیم و روز دیگر شاهد ناترازی برق، یک روز ناترازی بنزین را داریم و روز دیگر ناترازی گازوئیل که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.
وی افزود: ناترازی انرژی در عمل به یکی از موضوعات اقتصادی و تولیدی کشور تبدیل شده است. هم‌اکنون توجه‌ها به‌طور عمده به سمت تولید است و معمولاً از مصرف غفلت می‌شود. در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بازار تبادلات و گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی را داریم و اینها موضوعاتی است که به لحاظ قانونی در بحث مصرف پیش‌بینی شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: افزون بر این، در قانون برنامه هفتم توسعه به ایجاد ساختاری با عنوان مدیریت راهبردی انرژی در کشور تأکید کردیم تا ساختاری منسجم و هماهنگ تشکیل شود که بحث مدیریت مصرف انرژی را کاملاً اختصاصی پیگیری کند.
نخعی گفت: شاید برای حل ناترازی گاز نیاز باشد کاری را که در ناترازی برق انجام دادیم، انجام دهیم. یعنی قانون جامع، کامل و دقیقی را در این حوزه تدوین و به دستگاه‌های اجرایی تکلیف کنیم تا به مرور شاهد کاهش ناترازی گاز در کشور باشیم. ما همه ریل‌گذاری‌ها را انجام دادیم و در مجلس دوازدهم همه هم و غم و تلاش‌مان را باید برای اجرای این قوانین بگذاریم.
وی به بحث واردات خودروهای کم‌مصرف و خودروهای هیبریدی اشاره کرد و افزود: این موضوع آن‌طور که باید عملیاتی نشده است. از سوی دیگر در مورد خودروهای فرسوده سال‌هاست برنامه مشخصی در کشور وجود ندارد و متأسفانه برخی خودروهای داخلی نیز مصرف بالایی دارند. سالانه چند میلیون خودرو وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌شود و از سوی دیگر در زمینه از رده خارج کردن یا اسقاط خودروهای فرسوده اقدام خاصی انجام نمی‌شود. در این شرایط طبیعی است که به این وضع دچار شویم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: برای مدیریت مصرف باید اقدامی انجام دهیم و مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان درباره مصرف انرژی را اجرایی کنیم. برای مدیریت مصرف انرژی قانون داریم، اما این قوانین به‌درستی اجرا نشده است، بنابراین آنچه امروز شاهد آن هستیم، محصول بی‌عملی یا کم‌توجهی به بسیاری از مفاد قانونی و اولویت‌ها در گذشته است که باید در جایی متوقف شود.