عوارضی ۴ آزادراه دیگر هم تا پایان سال الکترونیکی می‌شود

تاکنون پرداخت الکترونیکی عوارضی در ۲۵ آزادراه کشور اجرایی شده است که زمینه‌ساز برچیده شدن صف‌های طولانی پرداخت عوارضی می‌شود.

تاکنون پرداخت الکترونیکی عوارضی در  ۲۵ آزادراه کشور اجرایی شده است که زمینه‌ساز برچیده شدن صف‌های طولانی پرداخت عوارضی می‌شود.
الکترونیکی شدن عوارضی آزاد راه ها یکی از اصلی ترین سیاست ها در کاهش ترافیک های چند کیلومتری برخی از آزاد راه های پرتردد بود که از سال های گذشته توسط وزارت راه وشهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پایه گذاری شد اما از سال گذشته با صدور بخشنامه ای اجرای آن کند شده و باعث  شد که سرمایه گذاران برای اجرایی شدن این طرح کمی تعلل کنند.
 کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی‌های رویه‌های آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض بخشی از مزایای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراه‌های کشور است.
 فرهنگ سازی و تسهیل در پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ضروری است
در همین زمینه مسعود زاده یکی از کاربران جاده ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی گفت: در طول دوسه سال گذشته در برخی از آزادراه ها از جمله تهران -قم که به صورت الکترونیکی عوارض پرداخت می شود شاهد کاهش چشم گیر ترافیک هستیم به طوری که پیش از این حدود نیم ساعت در ترافیک پرداخت عوارضی می ماندیم اما در دو سه سال گذشته با اجرای این طرح شاهد روان شدن بار ترافیک هستیم که این یکی از اصلی ترین مزایای این طرح است.
وی ادامه داد:باید راهنمایی لازم و بیشتری برای پرداخت عوارض از  طریق اپلیکیشن های پرداخت عوارض صورت گیرد تا رانندگان و کاربران برای پرداخت آن با مشکل مواجه نشوند که در آینده باعث جریمه آنها شود‌.
 پیگیر بیمه شخص ثالث در پرداخت عوارض الکترونیکی آزاد راهی هستیم
در همین زمینه پیش از این خادمی مدیرعامل سابق  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفته بود:روند الکترونیکی شدن عوارضی آزاد راه ها به خوبی پیش می رود اما به شرطی که دستگاه ها برای اجرایی شدن آن همکاری کنند.
وی ادامه داد:پیش از این طبق قانون و در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه‌گر به‌ منظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراه‌های کشور به أخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث موظف شدند؛ این قانون در لایحه ۱۴۰۱ هم وجود داشت اما امسال این لایحه لغو شد و همین امر باعث شد که اجرای این طرح با کندی روبرو شود.
او بیان کرد:اگر منابع و سرمایه های لازم برای اجرای این طرح تامین نشود نمی توان امیدی داشت که الکترونیکی شدن عوارض آزاد راه ها به خوبی‌ اجرایی شود چراکه بخش عمده ای از پروژه های  آزاد راهی توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و اگر این طرح انجام نشود نمی توان  امیدی  داشت که سرمایه گذاران وارد پروژه های عمرانی و ساخت آزاد راه و بزرگراه شوند.
 رانندگان ملزم به پرداخت کل عوارضی آزاد راه نیستند
همچنین جعفر قادری نماینده مجلس  در خصوص پرداخت عوارضی  آزاد راهی  به ویژه آزاد راه شیراز-اصفهان گفته است :با توجه به دوربین‌هایی که در چند نقطه از این آزادراه گذاشته شده است، اگر فردی  ۵ یا ۱۰ کیلومتر از آزادراه استفاده کرد، نیازی نیست که کل عوارض را پرداخت کند.
وی اظهارداشت: اگر شخصی از ۲ دوربین عبور کرد، فاصله بین ۲ دوربین محاسبه می‌شود و بر اساس آن عوارض پرداخت می‌شود و اگر از کل مسیر آزادراه استفاده کرد باید کل عوارض را پرداخت کنند بنابراین به نسبت مسیری که افراد در مسیر آزادراه شیراز – اصفهان طی می‌کنند باید عوارض بپردازند.
قادری در پاسخ به اینکه آزادراه شیراز -اصفهان گران‌ترین آزادراه در ایران است، گفت: برای این آزادراه مسیر جایگزین هم وجود دارد و مردم نیاز نیست برای رسیدن به مقصد حتماً از این آزادراه عبور کنند. پرداخت عوارضی زمینه ساز تسریع در تکمیل بسیاری از پروژه‌ها می شود.