تشریح وضعیت شیوع اوتیسم در ایران و جهان

دبیر علمی هجدهمین کنگره ملی گفتار درمانی، ضمن تشریح وضعیت شیوع اوتیسم در ایران و جهان گفت: باید در انتخاب مداخلات درمانی، اثر بخشی آن متناسب با مستندات علمی سنجیده شود.

دبیر علمی هجدهمین کنگره ملی گفتار درمانی، ضمن تشریح وضعیت شیوع اوتیسم در ایران و جهان گفت: باید در انتخاب مداخلات درمانی، اثر بخشی آن متناسب با مستندات علمی سنجیده شود.
به گزارش مهر، محی الدین تیموری سنگانی، در افتتاحیه هجدهمین کنگره ملی گفتار درمانی که در هتل المپیک تهران برگزار شد، افزود: این کنگره با هدف ارتقای سطح علمی و افزایش دانش همکاران حوزه گفتاردرمانی برگزار می‌شود. این کنگره با محوریت روش‌های مبتنی بر شواهد در اختلالات گفتار و بلع، مداخلات زودهنگام برای اختلالات عصب رشدی در کودکان، آگاهی بخشی به جامعه و اختلالات گفتار و زبان در حال برگزاری است.
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان شیوع اختلالات گفتاری در کودکان، گفت: یکی از اختلالات گفتاری، اختلال در تلفظ است که شیوع آن از ۵ تا ۱۲ درصد است‌. شیوع لکنت زبان در کودکان نیز بین ۷ تا ۱۰ درصد است. اختلالات اوتیسم نیز یکی دیگر از اختلالات است که با توجه به تغییر سبک زندگی با آن مواجه هستیم. اختلالات طیف اوتیسم در کشورهای پیشرفته افزایش یافته و به ازای هر ۵۰ کودک یک کودک با اختلال اوتیسم شناخته می‌شود.دبیر علمی کنگره ملی گفتاردرمانی ایران ادامه داد: حوزه فعالیت گفتاردرمانی از بدو تولد است و در نوزادانی که نارس هستند، روی فعالیت‌های تغذیه‌ای و دهانی کار می‌شود.از حدود یک سالگی نیز انتظار داریم بچه‌ها گفتن اولین کلمات را شروع کنند و شاخص‌هایی برای سنجش وضعیت گفتاری کودکان وجود دارد از جمله اینکه کودکان در یک سالگی بتوانند مفاهیم ساده و پرکاربرد دور و اطراف خود را درک و از کلماتی مانند مامان و بابا استفاده کنند. اگر کودکی درک و توجهی به اطراف خود نداشت باید والدین به آن توجه و جهت تشخیص اختلال به گفتاردرمان مراجعه کنند. به طور طبیعی در ۱۸ ماهگی از کودکان انتظار می‌رود بتوانند ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه را بگویند و عبارات دو کلمه‌ای را به کار ببرند. در سه سالگی گفته‌های سه کلمه‌ای از کودک انتظار می‌رود و اگر کودک اسباب‌بازی‌ها و افراد اطراف خود را به خوبی درک نکند و تک کلمه‌ای صحبت کند باید اقدامات مداخله‌ای انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر اختلالات گفتاری درمان نشود چه مشکلاتی برای کودک پیش می‌آورد، تصریح کرد: بچه‌هایی که اختلالات تلفظی درمان نشده دارند بعداً در سنین مدرسه دچار مشکل می‌شوند.بسیاری از افراد مشکلات تلفظی دارند و در ارتباط با هم‌سن و سالان خود در مهدکودک یا مدرسه دچار مشکل خواهند شد اما خانواده آن را جدی نمی‌گیرد.وی با اشاره به اینکه استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه، می‌تواند باعث شود تغییراتی در سبک ارتباط کودکان پیدا شود و افراد را مستعد مبتلا به اختلالات گفتاری و اوتیسم کند، ادامه داد: در ایران مطالعه منسجمی درباره میزان شیوع اوتیسم نبوده و در ایران برخی مطالعات نشان داده از هر ۱۰۰ کودک یک کودک مبتلا به اوتیسم است.علت‌های مختلفی عامل افزایش اوتیسم در جوامع است از جمله اینکه تشخیص‌های این اختلال بیشتر و دقیق‌تر شده است‌.