افزایش ۱۵ برابری نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی اعمال شد

نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی همزمان با مصوبه شورای اقتصاد از ابتدای بهمن ماه تغییر کرد.

افزایش ۱۵ برابری نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی اعمال شد

نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی همزمان با مصوبه شورای اقتصاد از ابتدای بهمن ماه تغییر کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ عدم روکش آسفالت آزاد راه‌ها، کمبود روشنایی و وجود ناهمواری‌ها در طول مسیر  آزاد راه‌ها  یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم و بسیاری از رانندگان در طول سال‌های گذشته بوده است که با پیگیری‌های که از دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان راهداری صورت گرفت علت اصلی این مشکلات عدم نوسازی وبهسازی و نبود منابع مالی  بوده است.
همین موضوعات و درخواست سازمان راهداری از شورای اقتصاد برای تغییر نرخ عوارض آزادراهی باعث شد که بعد از ۵ سال نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی تغییر پیدا کند به طوری که اول بهمن ماه شاهد تغییر نرخ عوارض ۵ آزاد راه دولتی از  جمله قزوین -زنجان، تهران-ساوه، تهران- قم و بندرعباس -شهید رجایی هستیم.
براساس این مصوبه نرخ عوارضی آزاد راه ها  ۱۵ برابر شده به طوری که عوارضی آزاد راه کرج- قزوین به طول ۱۰۰کیلومتر ۱۵ هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران -قم به طول ۱۳۵ کیلومتر ۱۵ هزار تومان، آزادراه بندرعباس- شهید رجایی به طول ۳۵ کیلومتر ۸۹۰۰ تومان، آزاد راه قزوین-زنجان به طول ۱۸۹ کیلومتر ۳۵ هزار تومان و عوارض آزادراه تهران -ساوه به طول ۱۱۵ کیلومتر ۲۰ هزار تومان تعیین شد و این نرخ عوارض براساس پیمایشی که کاربران جاده‌ای انجام میدهند تغییر میکند به طور مثال نرخ عوارض در آزادراه تهران-قم تا مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) یک نرخی تعیین شده و برای کاربرانی که تا قم تردد میکنند نرخ کامل در نظر گرفته شده است.
 پنج آزادراه برای نگهداری به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد
در همین زمینه رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چندی پیش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص چرایی افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی گفت:  نرخ عوارض این پنج آزادراه دولتی چهار -پنج سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژه‌های عمرانی و هزینه نگهداری به شدت افزایش یافته بود. در حقیقت همواره فرض بر این است که آزادراه‌ها هزینه‌های خود را خودشان درآورند و هرچه از عوارض گرفته می‌شود خرج خود آزادراه شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه این پنج آزادراه برای نگهداری به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارند گفت: برخی روکش آسفالت سراسری  و برخی نیز روکش آسفالت مقطعی نیاز دارند. همچنین ایمن سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط کشی، حفاظ و...در این آزادراه‌ها هزینه‌های سرسام آوری دارد. در حقیقت این ۵۰۰۰ میلیارد تومان مبنای این بود که باید نرخ عوارض این آزادراه‌ها افزایش یابد.
وی با با بیان اینکه نرخ‌هایی که اخیرا مصوب شده با نرخ‌های محاسبه شده فاصله بسیاری دارد، گفت:عدد و رقمی که بتواند هزینه نگهداری را پوشش دهد حداقل دوبرابر نرخ‌هایی است که مصوب شده و این نرخ تنها می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد؛ بنابراین می‌توان محاسبه کرد که چقدر نرخ عوارض در طول این سال‌ها پایین بوده است به طوری که میزان بازگشت هزینه از عوارض سالانه  آزادراه قم -تهران که ۱۲۰۰ تومان بوده، به۷۰میلیارد تومان رسیده در حالی که هزینه‌های نگهداری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است این در حالیست که  این اتوبان‌ها کار‌های زیربنایی زیادی نیاز دارند که آنها هم نیازمند منابع مالی هستند.
زینه های افزایش عوارض آزاد راه های دولتی صرف بهسازی می شود
همچنین در این زمینه دغاغله مدیرکل سرمایه گذاری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری در خصوص هزینه‌های افزایش نرخ عوارض آزاد راه‌های دولتی گفت: سازمان راهداری بسته‌ای را در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی آماده کرده است و بخش زیادی از این عوارض  صرف روشنایی، خط کشی، بهسازی و ایجاد حفاظ‌های میانی و کناری می‌شود که به مرور در این ۵ آزاد راه دولتی هزینه خواهد شد.