رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی برای تهرانی‌ها در دهه فجر

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی در دهه فجر گفت: تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هم‌چنان مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری است.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی در دهه فجر گفت: تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هم‌چنان مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری است.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با مهر،  با اشاره به رونمایی از ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی در دهه فجر، اظهار داشت: با ورود این دستگاه‌ها به ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت، رکورد خریداری اتوبوس توسط مدیریت شهری در همه تاریخ بلدیه شکسته خواهد شد.
وی با اشاره به آنکه طبق قانون هوای پاک خریداری و تزریق ناوگان تازه‌نفس اتوبوس‌رانی از وظایف دولت و وزارت کشور است، ادامه داد: در سنوات گذشته نیز در برخی دوره‌ها دولت‌های مستقر با عمل به این تکلیف قانونی، اقدام به خریداری اتوبوس‌های جدید کرده و به این ترتیب ناوگان اتوبوس‌رانی تهران ارتقا می‌یافت.
سخنگوی شهرداری تهران نقطه اوج خرید و ورود اتوبوس‌های جدید توسط دولت را سال‌های پایانی دهه ۸۰ دانست و افزود:در آن سال‌ها دولت وقت (دولت نهم و دهم) بعضاً تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در یک سال خریداری و تحویل شهرداری تهران می‌داد. مثلاً در سال ۸۴ حدود  ۶۹۰ دستگاه، سال ۸۵ حدود ۱۱۰۰ دستگاه، سال ۸۶ حدود ۶۰۰ دستگاه، سال ۸۷ حدود ۸۰۰ دستگاه، سال ۸۸، ۱۶۰ دستگاه و سال ۸۹،
 ۴۷۳ دستگاه توسط دولت خریداری شد.
محمدخانی با تأکید بر اینکه عمده اتوبوس‌‎های ناوگان تهران توسط دولت خریداری شده، گفت: البته ادوار مختلف مدیریت شهری نیز در دوره‌های مختلف نسبت به خریداری اتوبوس با بودجه‌های داخلی شهری (مستقل از نفت) نیز اقدام می‌کردند.اما این تعداد حتماً قابل مقایسه با خریدهای دولتی نبود.
وی نقطه اوج خرید اتوبوس توسط شهرداری تهران را (مستقل از بودجه عمومی کشور و پول نفت) سال‌های ۹۰ و ۹۲ دانست و بیان داشت:در این دو سال بالغ بر ۲۸۰ دستگاه اتوبوس جدید به صورت کامل توسط شهرداری تهران خریداری شد. در سال‌های ۸۶ و ۸۷ هم هر سال حدود ۲۵۰ دستگاه خریداری شده بود. با این حساب می‌توان گفت در همه ۱۲ سال دوران مدیریت جناب آقای قالیباف (از ۸۴ تا ۹۶) حدود ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری شده است.
سخنگوی شهرداری تهران عملکرد دوره پنجم شورا را در تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی بسیار ناچیز ارزیابی و تأکید کرد:در همه چهار سال دوره گذشته، تنها بالغ بر ۲۴۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد که با توجه به نیاز شهر، ترافیک کلافه‌کننده و آلودگی هوا اصلاً قابل ملاحظه نبود.
محمدخانی با اشاره به آنکه دوره ششم مدیریت شهری از روز نخست با درک نیاز مفرط پایتخت به تقویت ناوگان، اولویت خود را توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار داد، تصریح کرد: در همین راستا تا امروز بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به‌صورت کامل توسط شهرداری تهران (مستقل از پول نفت و بودجه دولت) خریداری و وارد خیابان‌های شهر شده است. این اتوبوس‌ها با استیکرهای «تهران دوست‌داشتنی» برای صحت‌سنجی پیش چشمان شهروندان است.