راه‌آهن چابهار؛ دروازه جدید صادرات افغانستان به جهان

یک کارشناس ریلی گفت:تکمیل راه‌آهن چابهار -زاهدان، افغانستان را به مسیر مهمی برای صادرات جهانی تبدیل خواهد کرد و امکان انتقال بار به بندر چابهار را فراهم می‌آورد.

راه‌آهن چابهار؛ دروازه جدید صادرات  افغانستان به جهان

یک کارشناس ریلی گفت:تکمیل راه‌آهن  چابهار -زاهدان، افغانستان را به مسیر مهمی برای صادرات جهانی تبدیل خواهد کرد و امکان انتقال بار به بندر چابهار را فراهم می‌آورد.
سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با مهر با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی بین ایران و افغانستان اظهار کرد: هم‌اکنون پروژه اصلی راه‌آهن خواف - هرات به پایان رسیده، جزئیات اجرایی و رفع نواقص در حال انجام است که اهمیت کمتری نسبت به کلیات پروژه دارند. در حال حاضر بارهای تجاری به سرعت در حال نقل‌وانتقال هستند و روند بسیار خوبی دارد. همچنین تعداد روزهای فعالیت خط ریلی برای پاسخگویی به استقبال از این مسیر افزایش یافته است.
 تبادل یک میلیون تن بار ریلی بین ایران و افغانستان
میرشفیع افزود: با توجه به روند کنونی و افزایش حجم بارهای وارداتی از افغانستان به ایران و بالعکس، پیش‌بینی می‌کنیم در کوتاه‌مدت حجم تبادل بار ریلی میان دو کشور به یک میلیون تن در سال برسد.
وی در ادامه تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن چابهار -زاهدان ظرفیت بسیار مهم و بزرگی را برای افغانستان ایجاد خواهد کرد، این مسیر امکان انتقال بارهای صادراتی افغانستان به سراسر دنیا از طریق بندر چابهار و خطوط ریلی ایران را فراهم می‌کند، به عبارت دیگر راهگشای مهمی در زمینه توسعه حمل‌ونقل افغانستان از طریق خاک ایران رقم خواهد خورد.
کارشناس ریلی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده، گفت:مذاکرات خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شده تا از این امکانات برای صادرات و واردات افغانستان استفاده موثرتری شود.
 راه‌آهن چابهار -زاهدان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
میرشفیع در خصوص وضعیت راه‌آهن
 چابهار -زاهدان اظهار کرد:این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. قرارداد اجرایی راه‌آهن زاهدان به سمت زرنج افغانستان (مسیر زاهدان -زابل -زرنج) نیز بسته شده و مطالعات تکمیلی آن در حال انجام است تا عملیات اجرایی آغاز شود. همچنین افغانستان از زرنج به قندهار را انتخاب مشاور کرده و مطالعات در حال تکمیل است، ما نیز آمادگی خود را برای مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی در اجرای راه‌آهن قندهار- هرات به سمت زرنج اعلام کرده‌ایم.
 مرز ریلی جدید ایران و افغانستان در منطقه زابل در دست تصویب
وی ادامه داد:برای تعیین مسیر عبور مرزی ریلی جدید بین ایران و افغانستان، توافقات لازم در حال انجام است تا این مسیر از منطقه زابل مصوب شود و یک مرز ریلی جدید بین دو کشور ایجاد شود.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در مورد پیشرفت فیزیکی راه‌آهن چابهار -زاهدان گفت:بخش عمده‌ای از زیربنای این پروژه تکمیل شده است، از زاهدان تا خاش ریل‌گذاری انجام شده و قطار در این مسیر در حال تردد است. همچنین از خاش به ایرانشهر و از ایرانشهر به نیک شهر و چابهار نیز ریل‌گذاری در حال انجام است؛ منابع مالی این پروژه از اعتبارات ویژه دولتی تأمین می‌شود که روند پیشرفت آن را تسریع کرده است.
وی افزود: روسازی این پروژه نسبت به زیرسازی زمان کمتری می‌برد اما هزینه‌برتر است، با توجه  به تأمین منابع مالی، عملیات ریل‌گذاری با سرعت خوبی پیش می‌رود و این خط ریلی به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 ۳۰ کیلومتر از خط دوم چادرملو -اردکان با کمک خیرین دوخطه می‌شود
میرشفیع به نقش انجمن خیرین راه و ترابری اشاره کرد و گفت:این انجمن با همکاری خیرین استان یزد آمادگی خود را برای احداث بخشی از خط دوم راه‌آهن چادرملو - اردکان اعلام کرده است، حدود ۳۰ کیلومتر از این مسیر با کمک خیرین دوخطه خواهد شد که تأثیر بسزایی در افزایش ظرفیت حمل بار و کاهش گلوگاه‌های ریلی کشور دارد.
 برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد در چهار سال؛ سرعت سیر ۶ ساعته
کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد:در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.