جزئیات قرارداد مترو با شرکت‌های ایرانی و چینی برای ساخت خطوط ۸ و ۹

مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرد؛

مدیرعامل شرکت متروی تهران جزییات قرارداد با شرکت‌های ایرانی و چینی برای ساخت خطوط ۸ و ۹ متروی را تشریح کرد و گفت:شرایط تفاهم نامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که پیمانکار متعهد می‌شود به روش تزریق ۵ درصدی به تعهدات مالی خود در قبال پروژه پایبند باشند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران جزییات قرارداد با شرکت‌های ایرانی و چینی برای ساخت خطوط ۸ و ۹ متروی را تشریح کرد و گفت:شرایط تفاهم نامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که پیمانکار متعهد می‌شود به روش تزریق ۵ درصدی به تعهدات مالی خود در قبال پروژه پایبند باشند.
نعمت ا... فرزانپور در گفت‌وگو با ایسنا،  در خصوص روند ساخت خطوط جدید مترو با بیان اینکه برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر طراحی شده است، گفت:با احتساب خطوط هفتگانه فعلی، شبکه‌ای منسجم و فراگیر برای تهران پیش بینی شده است تا خدمات حداکثری به مردم داده شود. در همین راستا روز پنجشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۳ قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ با شرکت های چینی منعقد شد تا عملا وارد مرحله احداث دو خط جدید دیگر بعد از خط ۱۰ باشیم.
به گفته وی، در خطوط ۸ و ۹ مترو طرف‌های چینی از مشارکت پیمانکاران داخلی استفاده کرده و موضوع تجهیز کارگاه این خطوط آغاز شده است.
فرزانپور در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های طرف قرارداد چینی متعهد به ساخت کامل خطوط جدید مترو هستند، عنوان کرد:شرایط  تفاهم نامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که پیمانکار متعهد می‌شود که اگر به هر دلیلی بخش فاینانس پروژه حل و فصل نشود، ۵ درصد از مبلغ کل قرارداد را سرمایه گذاری کند و بعد از آنکه این ۵ درصد را سرمایه گذاری کرد، شهرداری تهران به طرق مختلف با پیمانکار تسویه حساب کند و به همین شیوه به صورت مکرر منابع به پروژه تزریق می شود.
وی اظهار کرد: این قرارداد تجربه جدیدی است که برای حل مشکل تأمین منابع مالی احداث خطوط جدید پیشنهاد شده و پیمانکاران نیز این روش را پذیرفته اند. بنابراین در قراردادها آمده است اگر به هر دلیلی فاینانس خطوط جدید نهایی نشد، پیمانکاران می‌بایست به روش تزریق ۵ درصدی به تعهدات مالی خود در قبال پروژه پایبند باشند.از سوی  دیگر ما نیز در شرکت مترو فرآیند احداث خطوط جدید با توان سرمایه گذار خارجی را فازبندی کرده‌ایم و بعد از به نتیجه رسیدن فاز نخست خطوط،  وارد فاز دوم می‌شویم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد برنامه زمان بندی افتتاح خطوط جدید شبکه مترو نیز با بیان اینکه احداث خط ۸ مترو در یک بازه زمانی ۶ ساله طراحی شده و ساخت خط ۹ مترو هم در یک بازه ۷ ساله دیده شده است، گفت: اگر سرمایه گذاری ها و تأمین منابع مالی به موقع و درست انجام شود، احداث خطوط جدید طبق جدول زمان بندی  تنظیم شده ، امکان پذیر خواهد بود.
به گفته وی، در غیر این صورت به زمان‌های اعلامی اضافه خواهد شد.در مجموع همان طور که شهردار تهران نیز در مراسم انعقاد قرارداد رسمی پروژه های احداث خطوط ۸ و ۹ شبکه متروی تهران عنوان کردند، ارزش قراردادهای ساخت و تجهیز این دو خط در مجموع ۴.۶ میلیارد یورو بوده و با بهره برداری از خطوط مذکور، حلقه‌ای یکپارچه در شبکه متروی پایتخت شکل خواهد گرفت.