ضعف دانش‌آموزان ایرانی در سواد پایه

درصد بالایی از دانش‌آموزان سواد خواندن ضعیفی دارند در حالی که سواد خواندن پایه بسیاری از مهارت‌هاست.

ضعف دانش‌آموزان ایرانی در سواد پایه

ebrahim_aliabadi@yahoo.com
درصد بالایی از دانش‌آموزان سواد خواندن ضعیفی دارند در حالی که سواد خواندن پایه بسیاری از مهارت‌هاست.
در حوزه یادگیری دروس علوم و ریاضی وضعیت ما مناسب نیست که در مدارس عشایر و مدارس چند پایه مشکل بیشتر است. این موضوع نشان‌دهنده چالش‌های جدی در نظام آموزشی کشور و نیاز به بهبود شرایط یادگیری است.
معاون آموزش و پرورش گفت: «۶۲۳ هزار نفر دانش آموزی که در مدارس سراسر کشور در ۳درس فارسی، ریاضی و علوم مشمول طرح هستند، خوشبختانه شناسایی شده و ارزیابی یادگیری آن‌ها انجام می‌شود. اگر این دانش‌آموزان، مهارت‌های لازم را کسب نکرده باشند، تداوم یادگیری‌ها را خواهیم داشت.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران زمان اختصاص یافته برای آموزش در سطح پایینی قرار دارد.
تقویت سواد خواندن در مناطق غیرفارسی‌زبان و تقویت پیش دبستانی در مناطق محروم باید در اولویت قرار گیرد. اگر می‌خواهیم اتفاقی در سواد خواندن بیفتد، باید از قبل از دبستان شروع کرد. با اینکه ساعت آموزشی ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است اما مطالب درسی پیچیده در زمان کم ارائه می‌شود در حالی که در کشورهایی که وضعیت علمی خوبی دارند مطالب ساده‌تر در زمانی طولانی‌تر ارائه می‌شود.
دانش‌آموزان ایرانی علاوه بر عملکرد ضعیف در دروس ریاضی و علوم، در سواد خواندن نیز بر اساس نتایج آزمون پرلز (PIRLS) وضعیت ضعیفی دارند و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ این عملکرد رو به افت بوده است.
تیمز به عنوان یکی از معتبرترین مطالعات تطبیقی آموزشی، اطلاعات ارزشمندی درباره روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بیش از 60 کشور جهان ارائه می‌دهد.
عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز 2023 رضایت بخش نبوده و ایران از میان 64 کشور شرکت‌کننده ریاضی پایه چهارم، رتبه 54 را کسب کرده است!
به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، نقطه منفی یا ضعف کشور ما در آزمون تیمز و پرلز مربوط به شاخص‌های علمی است و در حوزه سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان به تلاش بیشتری نیاز داریم.
در دوره ابتدایی به دلیل اینکه دانش‌آموزان در این سن نیاز به نظارت بیشتری دارند، بزرگسالان باید در کنار آن‌ها باشند و به طور طبیعی در خانواده‌هایی که کمتر برخوردار هستند و سطح سواد بالایی ندارند، حتی
به رغم داشتن تلفن همراه، اما به دلیل اینکه نتوانستند حمایت خانواده خود را دریافت کنند دچار افت تحصیلی شدند.
با توجه به انمام تعطیلی ها بسیاری از کودکان صبح‌ها تا ظهر می‌خوابیدند و شب‌ها تا دیروقت در فضای مجازی با گوشی موبایل سرگرم بودند که در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفتند؛ عادت دادن دوباره دانش آموزان به زندگی مدرسه نیازمند همکاری خانه و مدرسه دارد؛ دانش‌آموزان باید بتوانند نظم زندگی را یاد بگیرند و مهارت‌های لازم را کسب کنند و برای این کار نیازمند همراهی و همکاری خانواده‌ها هستیم.