خبر

۰

با دستور وزیر علوم؛
دانشگاه‌های تک جنسیتی در اختیار اساتید خانم قرار می‌گیرد
رئیس مرکز جذب وزارت علوم گفت: بناست به تدریج تمام دانشگاه‌های تک جنسیتی در اختیار اساتید خانم قرار گرفته و همه افراد دانشگاه را خانم‌ها تشکیل دهند.
محمدرضا رضوان طلب در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت جذب و تسهیلات ویژه اساتید خانم در دانشگاه‌ها گفت: در فراخوان گذشته جذب اعضای هیات علمی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری دستور داد، نسبت به دانشگاه‌های تک جنسیتی هم سهمیه جذب اساتید خانم را افزایش دهیم و هم تاکید کنیم فقط عضو هیات علمی خانم جذب کنند و غیر از عضو هیات علمی خانم کسی را گزینش نکنند.
وی ادامه داد: بناست به تدریج تمام دانشگاه‌های تک جنسیتی در اختیار اساتید خانم قرار گرفته و همه افراد خانم باشند الان تعدادی اساتید آقا در دانشگاه‌های تک جنسیتی هستند که باید کم کم خودشان متقاضی باشند و یا سیاست بر این باشد که این اساتید به دانشگاه‌های دیگر منتقل شده و اساتید خانم جایگزین آنها شوند.
رئیس مرکز جذب وزارت علوم درباره تسهیلات ویژه اساتید خانم نیز افزود: تسهیلات از جهت نگاه ایجابی و نگاه مثبت نسبت به پرونده اساتید خانم به این صورت است که به عنوان مثال اگر معدل متقاضی آقا از مقداری که اعلام شده کمتر باشد هیات مرکزی جذب روی آن تاکید می‌کند ولی اگر در مورد متقاضیان جذب خانم این گونه باشد، با توجه به گرفتاری که خانم‌ها دارند و تاکید مرکز جذب بر جذب اساتید خانم، یک یا دو نمره را مسامحه می‌کنیم.
وی ادامه داد: ولی این موضوع اعلام شده نیست و در هنگام تصمیم‌گیری بر روی پرونده جذب اساتید خانم این نگاه مثبت و ایجابی وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامي:
برای برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد اسلامي تصمیم گیری نکرده ایم
طهرانچی گفت:برای برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد اسلامي هنوز تصمیم نگرفته ایم و مشخص نیست که به چه صورت برگزار خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع آموزش مجازی در دانشگاه ها، دانشگاه های غیردولتی نیز از این قافله عقب نماندند و به این عرصه ورود کردند. با توجه به گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامي و آمار بالای دانشجویان این دانشگاه سوالات و دغدغه های فراوانی برای دانشجویان پدید آمده است.
محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامي در حاشیه مراسمی درباره آزموش های مجازی،  نحوه برگزاری امتحانات و زمان بازگشایی کلاس‌های این دانشگاه به بیان توضیحاتی پرداخت.
طهرانچی درباره میزان برگزاری کلاس‌های مجازی گفت: از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو، تعداد ۵ میلیون و ۱۷۲ هزار دانشجو از ۱۶ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت در کلاس‌های مجازی دانشگاه آزاد شرکت کرده اند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامي بیان کرد: تعداد استاد _ کلاس تشکیل شده در دانشگاه آزاد ۴۵۶ هزار در کل کشور بوده به جز کلاس‌های استان تهران که اگر به این تعداد یک سوم دیگر نیز اضافه کنیم. چیزی حدود
۶۰۰ هزار استاد _کلاس از فروردین تشکیل شده است. یعنی بیش از ۵۰ درصد دانشجویان در کلاس‌های آنلاین شرکت کرده اند.
طهرانچی تصریح کرد: در کنار این تعداد زیادی دانشجوی دیگر نیز وجود دارند که از کلاس‌های آفلاین استفاده کرده اند.با این آمار دانشگاه آزاد اسلامي در حال تبدیل شدن به بزرگترین دانشگاه مجازی دنیا است.
 دانشجویان می توانند در مناطق سفید سر کلاس درس حاضر شوند
او درباره زمان حضور دانشجویان در کلاس‌های درس گفت: تفاوت ماهوی بین دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه‌های کشوری وجود دارد و دانشگاه‌های کشوری مثل ما پراکندگی ندارند. از ستاد ملی کرونا و بخش آموزش عالی می‌خواهیم که به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامي توجه کنند.شهر‌های زیادی در وضعیت سفید قرار دارند و با توجه اینکه ما در این شهر‌ها واحد داریم، دانشجویان می‌توانند سر کلاس حاضر شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه درباره آخرین تصمیمات برای برگزاری امتحانات دانشگاه گفت: اعلام کردیم به محض اینکه وضعیت هر شهری که از لحاظ شیوع کرونا، سفید اعلام شود، دانشجویان می‌توانند با حضور در واحد نزدیک به محل سکونت، فعالیت داشته باشند.البته برای برگزاری امتحانات این دانشگاه هنوز تصمیم نگرفته‌ایم و مشخص نیست که به چه صورت برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس :
احتمال برگزاری امتحانات حضوری در اواسط تیر
رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: در صورت بهبود وضعیت، امتحانات این دانشگاه اواسط تیرماه به صورت حضوری برگزار می‌شود.
محمدتقی احمدی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه ترجیح ما این است که امتحانات پایان ترم به صورت حضوری اوایل تابستان (احتمالا اواسط تیرماه) برگزار شود، اظهار کرد: البته جزئیات و موانع این موضوع در حال بررسی است و منتظر هستیم‌ که ستاد ملی مقابله با کرونا،تا پایان خرداد ماه اعلام کند که شرایط چگونه می‌شود و ما براساس آن تصمیم نهایی را بگیریم.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: پیش بینی ما در خصوص کلاس‌های عملی این است که این کلاس‌ها در تیرماه و امتحانات در شهریور ماه برگزار شود؛ اما اگر به دلیل تشدید کرونا لازم باشد تاملی صورت گیرد، این دروس در این ترم ناتمام باقی خواهد ماند و به ترم آینده منتقل می‌شود.
احمدی از برنامه این دانشگاه برای در نظر گرفتن تسهیلات ویژه دانشجویان شهریه پرداز خبر داد و گفت: یک تعرفه تخفیفی برای اجاره خوابگاه دانشجویان شهریه پرداز در نظر گرفته شده و این پیشنهاد در هیات امنا در حال بررسی است و در صورت تایید جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.
وی درباره وضعیت شهریه خوابگاه های خودگردان نیز گفت: دانشگاه نقش کلیدی و قانونی در رابطه با خوابگاه های خودگردان ندارد اما مطلع هستیم که به دلیل شرایط موجود، هم مالک و هم دانشجویان دچار
بحران هایی شده اند. در این بین دانشگاه وساطت و مذاکراتی داشته که هم دانشجویان به دلیل عدم پرداخت شهریه، خوابگاه‌هایشان را از دست ندهند و هم از طریق پرداخت وام یک پشتیبانی در این موضوع صورت بگیرد.