مصرف مداوم آب و مایعات، مهم‌ترین راه پیشگیری از گرمازدگی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد:

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش خطر گرمازدگی در روزهای گرم سال، بر مصرف مداوم آب، تأمین الکترولیت‌های بدن، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات آبدار و پرهیز از حضور طولانی‌مدت در معرض نور مستقیم خورشید تأکید کرد و گفت: در صورت بروز علائم گرمازدگی باید بدون تأخیر با اورژانس تماس گرفته شود.

مصرف مداوم آب و مایعات، مهم‌ترین راه پیشگیری از گرمازدگی

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش خطر گرمازدگی در روزهای گرم سال، بر مصرف مداوم آب، تأمین الکترولیت‌های بدن، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات آبدار و پرهیز از حضور طولانی‌مدت در معرض نور مستقیم خورشید تأکید کرد و گفت: در صورت بروز علائم گرمازدگی باید بدون تأخیر با اورژانس تماس گرفته شود.
به گزارش ایسنا، دکتر احمد اسمعیل‌زاده با اشاره به افزایش دمای هوا اظهار کرد: افرادی که به دلیل شرایط شغلی یا فعالیت‌های ورزشی ناچارند ساعت‌های طولانی در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید حضور داشته باشند، بیش از سایرین در معرض گرمازدگی قرار دارند و باید توصیه‌های پیشگیرانه را با دقت رعایت کنند.
وی افزود: هنگام قرار گرفتن در محیط‌های گرم، بدن از طریق تعریق مقدار قابل توجهی آب و الکترولیت‌هایی مانند سدیم و پتاسیم را از دست می‌دهد و در صورت جبران نشدن این مواد، احتمال بروز عوارضی مانند افت فشار خون، سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف، بی‌حالی و گرفتگی عضلات افزایش می‌یابد.
 آب؛ نخستین راهکار پیشگیری از گرمازدگی
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه نوشیدن مکرر آب مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از گرمازدگی است، گفت: افرادی که در محیط‌های گرم فعالیت می‌کنند باید همواره آب همراه داشته باشند و در فواصل زمانی کوتاه آن را مصرف کنند تا بدن دچار کم‌آبی نشود.
وی ادامه داد: در صورت امکان، افزودن مقدار اندکی عسل و مقدار بسیار کمی نمک به آب می‌تواند بخشی از قند و سدیم مورد نیاز بدن را تأمین کند، اما اگر چنین نوشیدنی در دسترس نبود، مصرف آب ساده همچنان بهترین گزینه برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است.
 میوه‌ها و سبزیجات آبدار را فراموش نکنید
اسمعیل‌زاده با اشاره به نقش تغذیه در کاهش خطر گرمازدگی اظهار کرد: میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر آب فراوان، حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن هستند و مصرف آن‌ها در فصل گرما توصیه می‌شود.
وی، هندوانه، طالبی، گرمک، خربزه، گوجه‌فرنگی، کاهو، هویج و آب هویج را از جمله مواد غذایی مناسب در روزهای گرم دانست و افزود: البته مصرف این مواد جایگزین نوشیدن آب نیست و هر دو باید در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند.
 غذاهای آبکی انتخاب مناسبی برای روزهای گرم هستند
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در وعده ناهار بهتر است از غذاهای آبکی مانند انواع سوپ، آش و همچنین غذاهایی مانند آب‌دوغ‌خیار استفاده شود، زیرا این غذاها علاوه بر تأمین بخشی از آب بدن، به دریافت الکترولیت‌ها نیز کمک می‌کنند.