تریبون

۰

افزایش ۵۰ درصدی تعداد بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در مناطق سیل‌زده
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر لرستان از افزایش ۵۰ درصدی تعداد بیمه‌شدگان این صندوق در مناطق سیل‌زده خبر داد.
 به گزارش خبرنگار ایلنا، قدرت مرادیان گفت: در استان لرستان معیشت تعداد قابل توجهی از خانوار‌ها به نزولات آسمانی بستگی دارد. دامپروری و کشاورزی جزء مشاغلی است که بسیاری در لرستان به آن مشغول هستند. این افراد که جمعیت هدف بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هم هستند، در سال‌هایی که بارندگی مناسبی صورت گیرد، درآمد بیشتری دارند و می‌توانند برای مواردی مانند بیمه سرمایه‌گذاری کنند.
او ادامه داد: سال گذشته شاهد بارش‌های شدیدی در لرستان بودیم که البته حوادث تلخی را هم رقم زد و خسارت‌هایی را بر جا گذاشت. فکر نمی‌کردیم با توجه به آسیب‌های وارد آمده شهروندان در مناطق سیل‌زده از بیمه استقبال کنند، اما شاهد افزایش ۵۰ درصدی در تعداد بیمه‌شدگان بودیم که هم می‌تواند ناشی از بهبود وضعیت کشاورزی و دامپروری و هم ناشی از آینده‌نگری برای جبران خسارت‌های احتمالی باشد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر لرستان با بیان اینکه ۴۰ درصد از ۱۸۰ هزار خانواری که برای پوشش بیمه‌ای این صندوق در استان هدف‌گذاری شده‌اند، تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در لرستان به بیش از سه هزار نفر مستمری پرداخت می‌کند.
او ادامه داد: با این وجود ما با مشکلات ویژه‌ای برای جذب خانوار‌های روستایی و عشایر مواجه هستیم. سطح معیشت در استان پایین است، به گونه‌ای که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت روستایی لرستان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند و این استان از نظر تورم رتبه دوم کشور را دارد.
مرادیان همچنین به تاثیر مخرب فعالیت برخی از بیمه‌های تجاری اشاره و عنوان کرد: تعداد زیادی از این بیمه‌ها در استان فعالیت کرده و با دادن وعده وعید سعی در جذب مشتری دارند. در مواردی این بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند که این به مخدوش شدن اعتماد عمومی به بیمه منجر شده و کار ما را هم دشوار می‌کند. این در حالی است که بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر فرصتی مناسب برای شهروندان است تا برای آینده خود پس‌انداز کنند، چراکه حق بیمه آن ناچیز است و دو سوم آن را دولت پرداخت می‌کند.

سکه در بورس، ۷ میلیون تومان شد
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه در بورس  به 7 میلیون تومان و قیمت سنتی و معمول آن در بازار 6 میلیون 720 هزار تومان رسیده است، این درحالی است که قیمت جهانی طلا امروز تغییری نداشته است.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با  ایلنا، گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و تقاضا در بازار قیمت طلا و سکه به رکورد جدیدی در بازار دست یافته است. چنانچه قیمت سکه در بورس  به 7 میلیون تومان و قیمت سنتی و معمول آن در بازار 6 میلیون 720 هزار تومان رسیده است، این درحالی است که قیمت جهانی طلا تغییری نداشته است.
وی ادامه داد: بر همین اساس قیمت هر انس در بازارهای جهانی به 1703 دلار، قیمت سکه طرح قدیم 6 میلیون و 500 هزار تومان، سکه طرح جدید 6 میلیون720 هزار تومان، نیم سکه 3 میلیون و 370 هزار تومان، ربع سکه نیز 1 میلیون و 940 هزارتومان و سکه یک گرمی نیز 980 هزارتومان است.
کشتی آرای افزود: همچنین هرمثقال طلا 2 میلیون و 820 هزار تومان و هرگرم طلای 18 عیار نیز 653 هزار و 500 تومان معامله شد.
این کارشناس بازار طلا افزایش نرخ ارز و تقاضا را دلایل اصلی افزایش قیمت طلا در بازار بیان کرد و گفت: تقاضاهای فعلی در بازار طلا به جهت سرمایه‌گذاری است و به همین دلیل افزایش قیمت ارز و تقاضا موجب افزایش قیمت طلا شده است.
کشتی‌آرای با بیان اینکه قیمت طلا و سکه همیشه در نوسان است، گفت: قیمت طلا و سکه تابع قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است، بنابراین هر زمان که این معیارها دارای نوسان باشد طبیعتا این نوسان در بازار طلا نیز وجود خواهد داشت و مانند کالاهای دیگر نیست که بتوان یک قیمت ثابتی بر ای آن در نظر گرفت.