تصميم‌هاي ناهماهنگ و متناقض و سردرگمي والدين!

سرمقاله

يكي از اساسي‌ترين دغدغه‌هاي والدين كه موجب اضطراب و استرس روزافزون آنان شده است؛ از يك‌سو تداوم تعطيلي مدارس است و مشخص نبودن وضعيت تحصيلي دانش‌آموزان در دوران كرونايي و در عين حال بازگشايي مدارس و باز هم دغدغه‌هايي در مورد نحوه اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي. اما آن‌چه در مجموع مي‌توان از نظرات مردم در شهرهايي كه وضعيت قرمز دارند مي‌توان نتيجه‌گيري كرد اين است كه در صورت بازگشايي مدارس، اغلب والدين اجازه حضور فرزندان‌شان را در مدارس نخواهند داد، و طبعا اگر مدارس باز شوند و دانش‌آموزان در كلاس درس حاضر نشوند، نوعي بحران اجتماعي شكل خواهد گرفت.

تصميم‌هاي ناهماهنگ و متناقض و سردرگمي والدين!

يكي از اساسي‌ترين دغدغه‌هاي والدين كه موجب اضطراب و استرس روزافزون آنان شده است؛ از يك‌سو تداوم تعطيلي مدارس است و مشخص نبودن وضعيت تحصيلي دانش‌آموزان در دوران كرونايي و در عين حال بازگشايي مدارس و باز هم دغدغه‌هايي در مورد نحوه اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي. اما آن‌چه در مجموع مي‌توان از نظرات مردم در شهرهايي كه وضعيت قرمز دارند مي‌توان نتيجه‌گيري كرد اين است كه در صورت بازگشايي مدارس، اغلب والدين اجازه حضور فرزندان‌شان را در مدارس نخواهند داد، و طبعا اگر مدارس باز شوند و دانش‌آموزان در كلاس درس حاضر نشوند، نوعي بحران اجتماعي شكل خواهد گرفت.

اما رئيس‌جمهور كه در جلسه اخير ستاد مبارزه با کرونا حضور داشت، در مورد مصوبات اين جلسه گفته است:«در اين جلسه يکي از مسائلي که مطرح شد، گشايش در امر آموزش در مدارس بود. يعني در مناطقي که کم‌خطر و يا سفيد هستند براي يک مدت ديگر که 20 ارديبهشت پيشنهاد شد، با حفظ پروتکل‌هاي بهداشتي مدارس بازگشايي شود و يک ماه هم آموزش ادامه پيدا کند و سپس امتحانات برگزار شود. اما به دليل برخي نگراني‌ها، ما زمان اجراي اين طرح را به تأخير انداختيم يعني از20 ارديبهشت به 27 ارديبهشت موکول كرديم تا اين بازگشايي يك ماه ادامه پيدا كرده و سپس امتحانات برگزار شود.»

از سويي ديگر معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌وپرورش اعلام كرده است كه فعاليت مدارس از 27 ارديبهشت در مناطق کم‌خطر آغاز خواهد شد. اما به نظر مي‌رسد طرح بازگشايي مدارس در وحله نخست شامل مناطق سفيد و سپس مناطق محروم مي‌شود؛ آن‌هم در راستاي عدالت آموزشي؛ چرا كه برخي از اين مدارس در مناطق محروم قرار دارند و با محدوديت‌هاي مختلف در دسترسي به فن‌آوري‌ها مواجه هستند. به گفته اين معاونت وزارت آموزش‌وپرورش مي‌خواهد اطمينان حاصل کند محتواي برنامه درسي به‌صورت کامل به اين گروه از دانش‌آموزان آموزش داده و يادگيري آن‌ها، ارزيابي و امتحانات برگزار مي‌شود. اين آموزش‌هاي حضوري با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، شامل بسياري از مناطق روستايي و عشايري مي‌شود.

اما طي آخرين خبر، وزير آموزش‎وپرورش در جلسه ويدئو کنفرانس ستاد ملي مقابله با کرونا از بازگشايي مدارس در 27 اردبيهشت ماه خبرداد و گفت حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباري نيست و تنها براي رفع مشکلات و سوالات از معلمين مي‌توانند به مدرسه مراجعه کنند.

به اين ترتيب گويا، بازگشايي مدارس در تمام نقاط كشور از سفيد تا قرمز اتفاق خواهد افتاد با اين تفاوت كه حضور دانش‌آموزان به‌صورت مستمر در مدرسه و كلاس ضروري نبوده و آنان بايد با حفظ پروتكل‌هاي بهداشتي، صرفا براي رفع اشكال و سوال به مدرسه بروند.

هر چند كه همين حضور در مدارس براي طرح پرسش و رفع اشكال هم نيازمند آن است كه دانش‌آموزان از خانه خارج شده و مسيري را در مناطق قرمز از نظر وضعيت شيوع كوويد19 طي كنند و همين موجب نگراني والدين آن‌ها خواهد شد؛ ضمن اين كه آموزگاران و اولياي مدارس بايد تمام وقت در مدرسه حاضر باشند تا به پرسش‌هاي دانش‌آموزان پاسخ گويند؛ تمام اين‌ها يعني ورود دوباره اين دسته از افراد جامعه به شهر و در قرارگرفتن آنان در معرض ابتلا به بيماري. هر چند كه در اين مورد به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تاكيد شده، اما تا چه ميزان مي‌توان به موثر بودن اين پروتكل‌ها در صورت ازدحام و رفت‌وآمد متوالي اميدوار بود و مسئله آخر اين‌كه آيا نمي‌شد اين رفع اشكالات و پرسش‌ها، به همان روش آنلاين و يا با استفاده از شبكه شاد انجام گيرد؟

a.f.far99@gmail.com