بعد از متکدی‌های ثروتمند چشم‌مان به کارتن‎خواب‌های صادرکننده، روشن شد!

قرار بود کارت ملی هوشمند، برای ملت ما خیلی کارها بکند، حتی قرار بود به‌عنوان یک کارت واحد، در تمام شبکه‌های الکترونیکی، مورد استفاده قرار گیرد. اما رفته‌رفته، یا با فراهم نبودن یا فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم و یا فراموش شدن اهمیت آن، کارت ملی، از سوی مردم استفاده‌های مهم دیگری پیدا کرد. البته پیش از بد گفتن از این کارت، بهتر است به یکی از محاسنش اشاره کنیم؛ هنگام تخفیف ناشران و کتابفروشان، کارت ملی به داد اهل فرهنگ و کتابخوان می‌رسد. اما همین کارت ملی در موارد دیگر، شده است بلای جان اقتصاد نحیف ما از دو جهت. برای پیش خرید برخی کالاها مانند خودرو، برای گرفتن برخی وام‌ها، برای استفاده از ارز تخصیصی و برای دستیابی به کارت بازرگانی، از کارت ملی سوءاستفاده‌هایی در مقیاس‌های میلیاردی می‌شود. گرچه البته دارنده کارت ملی از سود میلیاردی نصیبی جز تا دوسه میلیون تومان و دردسرهای حقوقی بعدیش، نمی‌برد. اما برای افرادی که به فقرا، معتادان، کارتن‌خواب‌ها و هر نیازمند دیگری پول کمی داده و کارت ملی آنان را مورد سوءاستفاده قرار داده‌اند، هم نان شده است و هم آب. حالا هم خبر از دستگیری صادرکننده‌هایی می‌رسد که اساسا کارتن‌خواب هستند!

بعد از متکدی‌های ثروتمند چشم‌مان به کارتن‎خواب‌های صادرکننده، روشن شد!

قرار بود کارت ملی هوشمند، برای ملت ما خیلی کارها بکند، حتی قرار بود به‌عنوان یک کارت واحد، در تمام شبکه‌های الکترونیکی، مورد استفاده قرار گیرد. اما رفته‌رفته، یا با فراهم نبودن یا فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم و یا  فراموش شدن اهمیت آن، کارت ملی، از سوی مردم استفاده‌های مهم دیگری پیدا کرد. البته پیش از بد گفتن از این کارت، بهتر است به یکی از محاسنش اشاره کنیم؛ هنگام تخفیف ناشران و کتابفروشان، کارت ملی به داد اهل فرهنگ و کتابخوان می‌رسد. اما همین کارت ملی در موارد دیگر، شده است بلای جان اقتصاد نحیف ما از دو جهت. برای پیش خرید برخی کالاها مانند خودرو، برای گرفتن برخی وام‌ها، برای استفاده از ارز تخصیصی و برای دستیابی به کارت بازرگانی، از کارت ملی سوءاستفاده‌هایی در مقیاس‌های میلیاردی می‌شود. گرچه البته دارنده کارت ملی از سود میلیاردی نصیبی جز تا دوسه میلیون تومان و دردسرهای حقوقی بعدیش، نمی‌برد. اما برای افرادی که به فقرا، معتادان، کارتن‌خواب‌ها و هر نیازمند دیگری پول کمی داده و کارت ملی آنان را مورد سوءاستفاده قرار داده‌اند، هم نان شده است و هم آب. حالا هم خبر از دستگیری صادرکننده‌هایی می‌رسد که اساسا کارتن‌خواب هستند!
به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه:«اعضای باند ۱۹ نفره در خراسان رضوی که از ۷۰ کارت بازرگانی به نام اشخاص فقیر و بی‌بضاعت استفاده می‌کردند بازداشت شدند. ارز ناشی از صادرات این باند که باید رفع تعهد ارزی کند، مجموعا ۱.۴ میلیارد یورو است.»
پرسش مهم این است که آیا نمی‌توان به‌نحوی جلوی سوءاستفاده از کارت ملی را که دیگر کارکرد ذاتی خود را هم از دست داده، گرفت؟ آیا همان شناسنامه که در آن کدملی هم درج شده کافی نیست؟ البته که به هرحال این کد ملی است که در حال فشردن گلوی اقتصاد کشور است.