سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۴

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات مطرح کرد:

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات گفت: تا سال ۱۴۰۴ می‌توان به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور امیدوار بود.


 مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات گفت: تا سال ۱۴۰۴ می‌توان به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور امیدوار بود.
«نیلوفر مرادحاصل» مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با  ایرنا به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات به کسب سهم ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۴ می‌توان به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور امیدوار بود.
مراد حاصل معتقد است سنجش و اندازه‌گیری اقتصاد دیجیتال به علت تنوع و گستردگی حوزه‌های فعالیت و ماهیت خدمات دیجیتال، کار ساده‌ای نیست و برای اندازه‌گیری میزان اقتصاد دیجیتال و سهم آن در اقتصادهای ملی در سطح بین‌المللی یک روش جامع و استاندارد وجود ندارد، چرا که مفهوم اقتصاد دیجیتال مدام در حال تکامل و تغییر است.
وی با بیان این‌که برای سنجش هسته اقتصاد دیجیتال -همان بخش ICT - تا کنون سه دوره طرح حساب‌های اقتصادی بخش ICT به پیشنهاد وزارت ارتباطات و با همکاری مرکز آمار ایران اجرا شده است، افزود: در سال گذشته نیز سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ایران از طریق طرح سنجش کل اقتصاد دیجیتال با همکاری مرکز آمار ایران بر اساس مدل‌ها و الگوهای مراجع معتبر بین‌المللی محاسبه شد. برای سال ۱۳۹۸ نیز دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ICT با بهره‌گیری از متدولوژی ‌بکار گرفته شده قبلی، ‌سهم هسته اقتصاد دیجیتال را ۴.۲ درصد و سهم کل اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی را حدود ۶.۵ درصد برآورد کرد که این ارقام در مقایسه با سال‌های قبل رشد خوبی داشته‌اند.
او درباره رشد ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در مقابل رکود دیگر بخش‌های اقتصادی کشور گفت: اکنون به دنبال تحولات سیاسی و تحریم‌ها علیه کشور، بخش‌هایی از اقتصاد ‌کلان که سهم قابل‌توجهی در تولید ملی دارند (بخش نفت)، رشد اقتصادی منفی داشته‌اند که این مسئله به‌شدت شرایط اقتصادی کل کشور را تحت ‌تأثیر خود قرار داده است.
اما با بررسی روند تغییرات رشد ارزش‌افزوده کل اقتصاد با ارزش‌افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات متوجه می‌شویم این دو شاخص در سال‌های اخیر رابطه مستقیمی با یکدیگر نداشته‌اند به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۷ بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات رشدی حدود ۳۱.۳ درصدی را تجربه کرد در حالی که کل اقتصاد کشور رشدی منفی در حدود ۴.۸- درصد داشت.
مرادحاصل اضافه کرد: این امر ناشی از سهم کوچک ارزش‌افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارزش‌افزوده کل اقتصاد است که بدون شک، تغییرات صورت گرفته در ارزش‌افزوده‌ سایر بخش‌های اقتصادی که دارای سهم بزرگ‌تری از کیک اقتصادی کشور هستند، توانسته‌اند اثر رشد فزاینده‌ محقق شده در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را خنثی کنند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که رشد اقتصاد دیجیتال از زمان گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی آغاز شد، افزود: در سه سال اخیر با توجه به ‌اقدامات وزارت ارتباطات مانند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تا سطح دسترسی به فناوری‌های G۳ و G۴، افزایش ظرفیت پهن باند زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، برقراری امکان دسترسی پرسرعت و امثال آن جهش رشد در کل اقتصاد دیجیتال اتفاق
 افتاده است.