استراتژی تغذیه‌ای مردم و وضعیت خاص اقتصادی امروز

به نظر می‌رسد، با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، مدتی است اغلب آنان نمی‌توانند گوشت قرمز تهیه کنند و برهمین اساس، از میزان مصرف گوشت قرمز خود کاسته و استفاده از گوشت مرغ را افزایش دادند.

استراتژی تغذیه‌ای مردم و وضعیت خاص اقتصادی امروز

به نظر می‌رسد، با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، مدتی است اغلب آنان نمی‌توانند گوشت قرمز تهیه کنند و برهمین اساس، از میزان مصرف گوشت قرمز خود کاسته و استفاده از گوشت مرغ را افزایش دادند. به گونه‌ای که  به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: شش دهک جامعه، یعنی بالای ۲۵ میلیون نفر توان خرید گوشت را ندارند. در واقع از جمعیت حدود ۸۰ و اندی میلیون نفری کشور، ۲۵ میلیون نفر، که حتما بخشی از آنان کودکان و نوجوانان هم هستند، به این نوع پروتئین حیوانی که برای رشد جسمی و روانی آنان لازم است، دسترسی ندارند. و البته با توجه به معضلات اقتصادی و  بیکاری برخی، این مسئله روندی صعودی دارد. اگر چه تا چندی پیش می‌شد با گوشت مرغ، این خلاء را تا حدودی پر کرد. اما در هفته‌های اخیر، و با افزایش قیمت نهاده های دامی، گوشت مرغ نیز به سرنوشت گوشت قرمز دچار شده. و در مسیر گران شدن قرار گرفته است. راه حلی که  مدیرکل دفتر مطالعات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده _ البته با بیان این‌که ما برای تولید دانه مرغ مشکل داریم_ این‌است که:«‌متاسفانه یک فرهنگ‌سازی شده که مردم همه مرغ می‌خورند. باید تغییر استراتژیک ایجاد کنیم تا مردم به‌جای خوردن مرغ، به سمت خوردن ماهی  روی بیاورند. البته می توان ماهی را جایگزین مناسبی برای مرغ به حساب آورد، هرچند که قیمت ماهی نیز دست کمی از قیمت مرغ و گوشت ندارد. به هرحال مردم با توجه به معضلات معیشتی، سرشان به خوبی توی حساب و کتاب هست و اگر برایشان ممکن و به‌صرفه بود، پیش از مرغ، حتما سراغ ماهی می‌رفتند و اگر این کار را نکرده‌اند، دقیقا به این دلیل است که ماهی از مرغ گران‌تر است. این‌که با گران شدن گوشت قرمز، مصرف مرغ توصیه شود و با گران شدن مرغ، مصرف ماهی توصیه شود، می‌تواند یک روش راهبردی باشد که در کوتاه‌مدت پاسخ می‌دهد. اما مردم در نهایت منتظر در پیش گرفتن یک استراتژی بلندمدت توسط مسئولان‌ خویش هستند.