سه سال بعد؛ ۲۴ كانون مختلف علت بوي تهران!

سه سال متمادي است كه تهران درگير بوي نامتبوع و كلافه كننده‌اي است كه تنها زماني درمورد آن صحبت مي‌شود كه موعدش سر مي‌رسد؛ دو ماه آذر دي ماه اين بوي نامطبوع در تهران اوج مي‌گيرد و بر ديگر مشكلات تنفسي مردم كه ناشي از ديگر آلودگي‌هاي هواست مي‌افزايد.

آذر فخري
سه سال متمادي است كه تهران درگير بوي نامتبوع و كلافه كننده‌اي است كه تنها زماني درمورد آن صحبت مي‌شود كه موعدش سر مي‌رسد؛ دو ماه آذر دي ماه اين بوي نامطبوع در تهران اوج مي‌گيرد و بر ديگر مشكلات تنفسي مردم كه ناشي از ديگر آلودگي‌هاي هواست  مي‌افزايد.  
اما نكته مهم در اين ماجر اين است كه معمولا بررسي‌هاي دقيق به زمان انتشار بو احاله شده و در نهايت بدون بررسي دقيق و استدلال‌هاي لازم، براي اين بو هر سال كانوني كشف مي‌شود، اما البته در طول اين سه سال، متهم رديف اول بوي نامطبوع تهران، آرادكوه شناخته شده و اينك سهمي 45 درصدي براي اين منبع تعيين شده است.
سهمي كه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به آن واكنش نشان داده و گفته است كه:«ارائه آمار بدون استدلال باعث می‌شود، در منشاءيابی بوی نامطبوع جنوب تهران هم مانند آلودگی هوا به ارائه آمارهای متفاوت روی می‌آوریم و از آن‌جایی که دیتا، آزمایش و مطالعه دقیق پشت آن نیست مشکل لاینحل باقی می‌ماند.»
يكي از مسائل مهم در رابطه با چنين مواردي، همين عدم شناسايي و بررسي دقيق است و استناد به اولين اطلاعاتي است كه به‌دست مي‌رسد و در مورد اين اطلاعات راستي‌آزمايي‌هاي علمي دقيق انجام نمي‌شود و اگرهم عزمي در مورد آن وجود داشته باشد، به محض رفع‌شدن و گذشتن فصل آن، تا فصل بعدي مسئله معلق مي‌ماند!
اما به گفته همين مقام، در رابطه با بوي نامطبوع جنوب تهران و حوالي فرودگاه، منابع ديگري هم وجود دارند كه بايد مورد بررسي قرار گيرند؛  از جمله سه کانون آب‎وفاضلاب، مجتمع‌های دامی، کشاورزی و لبنی كه در كنار آراد كوه از جمله كانون‌هاي مهم بوي نامطبوع هستند اما بررسي در مورد آن‌ها صورت نمي‌گيرد.
انتظار اين است كه وقتي نه فقط سه كانون، بلكه 24 كانون ديگر هم براي منشاء اين بو، معرفي مي‌شوند، تمام اين كانون‌ها مورد بررسي قرار گيرند و البته در تمام طول سال و در اين مورد نبايد منتظر سر رسيدن آن دوماهي شد كه شهر درگير مي‌شود.
مسلما كلانشهري مانند تهران با جمعيتي بالاي ده ميليون نفر، نيازمند شيوه‌اي نوين در دفع پس‌ماندهاي مختلف است و ديگر نمي‌توان به همان روش سنتي دفن زباله در طبيعت ادامه داد، هم شهرداري وهم نهادها و سازمان‌هاي متولي ديگر، با توجه به پيشرفت‌هاي مختلف در زمينه
دفع زباله در كشورهاي مختلف كه حتي منبع مهمي براي توليد انرژي گشته، و در تمام دنيا زباله تبديل شده است به طلاي سياه. با رويكرد به روش‌هاي نوين بازيافت و دفن و دفع زباله و تبديل آن به كمپوست وديگر منابع مهم براي توليد انرژي، مي‌توان مشكل بوي بد شهر تهران را نيز به‌نحوي حل كرد.