پروژه مطالعات زودهنگام مخزن در میدان سلمان اجرا می‌شود

پس از اجرای موفق در میدان‌های نوروز، هندیجان، بهرگانسر و ابوذر؛

شرکت نفت فلات قاره ایران پس از اجرای پروژه‌های جامع مطالعات مخازن به‌صورت زودهنگام (Fast Track) در چهار میدان نوروز، هندیجان، بهرگانسر و ابوذر و افزایش ذخایر نفت درجای این میدان‌ها، این پروژه را در میدان نفتی سلمان نیز اجرا می‌کند.


شرکت نفت فلات قاره ایران پس از اجرای پروژه‌های جامع مطالعات مخازن به‌صورت زودهنگام (Fast Track) در چهار میدان نوروز، هندیجان، بهرگانسر و ابوذر و افزایش ذخایر نفت درجای این میدان‌ها، این پروژه را در میدان نفتی سلمان نیز اجرا می‌کند.
علی خواجوی، مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن اعلام این خبر گفت: پیش از این با انجام مطالعات میدان‌ها به‌صورت زودهنگام در چهار میدان هندیجان، بهرگانسر، ابوذر و نوروز، مجموع نفت درجای این میدان‌ها نسبت به آخرین مطالعه انجام‌شده مصوب ۷۴۲ میلیون بشکه افزایش یافت و از حدود ۹.۱ به حدود
 ۹.۹ میلیارد بشکه رسید که نتایج موفق این مطالعات ما را بر آن داشت چنین پروژه‌ای را در دیگر میدان‌ها هم دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه همسو با این هدف، برای اجرای پروژه جامع مطالعات مخزن به‌صورت زودهنگام در میدان نفتی سلمان برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: مجوزهای لازم از هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران دریافت شده و امیدواریم همانند مطالعات چهار میدان پیشین، این پروژه نیز ظرف حداکثر ۹ ماه به سرانجام برسد.
مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران درباره طرح این ایده گفت: اسفندماه سال گذشته بود که مهندس زنگنه این ایده را برای مطالعه مخازن در بازه زمانی کوتاه‌تر مطرح کردند و شرکت نفت فلات قاره نخستین شرکتی است که این ایده را اجرایی کرده است.
خواجوی افزود: با توجه به اینکه کار جدیدی صورت گرفته و اجرای این پروژه نیازمند پیگیری فراوان بوده است، عنوان کرد: برنامه زمانی اولیه ما برای اجرای پروژه‌های مطالعات مخازن به‌صورت زودهنگام ۶ ماه بود که به‌دلیل رویارویی با شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن، این پروژه‌ها طی ۹ ماه عملیاتی شدند. در این مدت بیش از ۲۰۰ نشست با شرکت‌های پیمانکار برگزار شد.
وی با بیان اینکه در پروژه‌های زودهنگام مطالعات مخازن، چاه‌های کلیدی در نواحی مختلف میدان که اطلاعات خوبی نیز درباره آنها وجود دارد، بررسی و مبنا قرار داده می‌شود، ادامه داد: سپس براساس مدل‌های ژئوفیزیکی که پیش‌تر با اتکا به آن به‌طور مثال مدل زمین‌شناسی ساخته شده است، کار الگوسازی استاتیک و دینامیک انجام و سبب می‌شود مطالعات در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه
 برسد.
مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: برای نمونه در جریان انجام همین مطالعات متوجه شدیم ناحیه مخزنی که برای اجرای یک طرح نگهداشت تولید تعریف کرده بودیم، ناحیه مستعد و مناسبی نیست و با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، اگر این طرح ادامه می‌یافت قطعا سرمایه‌گذاری انجام شده به نتیجه دلخواه منتهی نمی‌شد.
بر اساس این گزارش، انجام مطالعات جامع مخازن (MDP) مهم‌ترین ابزار برای بهینه‌سازی تولید، انتخاب نحوه مناسب توسعه مخزن و سرانجام افزایش ضریب بازیافت از مخازن هیدروکربوری است زیرا در شرح کار انجام این مطالعات، به‌طور معمول پردازش و تفسیر داده‌های لرزه‌نگاری، مطالعات