دروازه پرديس پارسه؛ يك ميراث تاريخي ديگر در فهرست پرباركشورمان

بالاخره كاوش پيگير دو گروه باستان‌شناسي ايراني و ايتاليايي- پییر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا- پس از ده سال به بار نشست؛ نتيجه اين كاوش، كشف دروازه تاريخي «پرديس پارسه» است، دروازه‌اي كه به دستور كوروش كبير در فارس ساخته شده و در زمان فرزندش كمبوجيه به بهره‌برداري رسيد. دروازه «پرديس پارسه» در محوطه تل آجری واقع در سه کیلومتری شمال‌غرب تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد. این دروازه بنایی است به ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر به ارتفاع تقریبی ۱۲متركه تالاري در مرکز داشته كه اتاقی بوده مستطیل‌شکل، در دورن این اتاق مرکزی چهار صندلی نشیمن وجود داشته است. راهروی مرکزی از دو طرف به‌سوی پردیس هخامنشی باز می‌شده.



بالاخره كاوش پيگير دو گروه باستان‌شناسي ايراني و ايتاليايي- پییر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا- پس از ده سال به بار نشست؛ نتيجه اين كاوش، كشف دروازه تاريخي «پرديس پارسه» است، دروازه‌اي كه به دستور كوروش كبير در فارس ساخته شده و در زمان فرزندش كمبوجيه به بهره‌برداري رسيد. دروازه «پرديس پارسه» در محوطه تل آجری واقع در سه کیلومتری شمال‌غرب تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد. این دروازه بنایی است به ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر به ارتفاع تقریبی ۱۲متركه تالاري  در مرکز داشته كه اتاقی بوده مستطیل‌شکل، در دورن این اتاق مرکزی چهار صندلی نشیمن وجود داشته است. راهروی مرکزی از دو طرف به‌سوی پردیس هخامنشی باز می‌شده.
این نخستین‌باری است که در باستان‌شناسی ایران بنایی کشف شده که از روی یک بنای دیگر ساخته شده‌است. این شباهت آن‌قدر زیاد است که حتی در ساخت دوباره دروازه ایشتار، در ایران از نمادها و اسطوره‌های بابلی استفاده شده است.
اينك، اين ميراث بزرگ تاريخي، در دسترس پژوهشگران است تا با تحقيق و پژوهش بيشتر، رازهاي بيشتري از گذشته باشكوه اين سرزمين و به‌ويژه در مورد شيوه معماري آن بازگشايند. به گفته باستان‌شناس و سرپرست ایرانی هیات کاوش دروازه پرديس پارسه:«مجموع اسناد نگارشی، مواد و مصالح ساخت بنا، موتیف‌های به‌کار رفته در تزیین نمای بنا، تاریخ‌گذاری کربن ۱۴ و جنبه‌های تقدس و تشرف به این دروازه نشان می‌دهد که این بنا پس از سال ۵۳۹ قبل از میلاد و به افتخار فتح بابل به دستور کوروش بزرگ ساخته شده است.» کوروش هخامنشی به دلیل اهمیت مذهبی و فتح مهم‌ترین شهر دنیای باستان، بابل، دستور ساخت این دروازه را صادر کرد. کمبوجیه فرزندش، به دلیل علاقه به شهر بابل، آشنایی دیرینه با بابلی‌ها و پیوند فرهنگی جهان باستان کار ساخت مجموعه بزرگ معماری شهر پارسه به سبک معماری بابلی را ادامه داده و دروازه پردیس شهر پارسه در بخش فیروزی این شهر به بهره‌برداری رسید.
اميد آن مي‌رود كه متوليان ميراث فرهنگي با مرمت و نگه‌داري مناسب از نتيجه باشكوه اين تلاش ده ساله، آن‌را در فهرست جاذبه‌هاي گردشگري ايران قرار دهند.