محاسبه هزینه و فایده بازگشایی مدارس در سال آینده

با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص ویروس کرونا، که در هرمنطقه جغرافیایی و نسبت به ویژگی بیولوژیکی افراد مختلف، جهش‌های بسیاری یافته و تا کنون جهش‌های بسیاری از این ویروس گزارش شده، تا حدود زیادی، آینده نزدیک و دور در مورد پیروزی بر این ویروس، نامشخص است؛ آن‌هم در حالی‌که انواع و اقسام واکسن‌ تولید شده و برخی کشورها در حال واکسیناسیون مردم خود هستند، البته بدون محدودیت‌هایی چون تحریم که ما درگیر آن هستیم و طبعا همین امر دسترسی ما به واکسن را تا حدود زیادی مشکل کرده و باید منتظر دانشمندان کشور خودمان باشیم که واکسن ساخت کشور را به مرحله تولید و توزیع نهایی برسانند.

محاسبه هزینه و فایده بازگشایی مدارس در سال آینده

با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص ویروس کرونا، که در هرمنطقه جغرافیایی و نسبت به ویژگی بیولوژیکی افراد مختلف، جهش‌های بسیاری یافته و  تا کنون جهش‌های بسیاری از این ویروس گزارش شده، تا حدود زیادی، آینده نزدیک و دور در مورد پیروزی بر این ویروس، نامشخص است؛ آن‌هم در حالی‌که انواع و اقسام واکسن‌ تولید شده و برخی کشورها در حال واکسیناسیون مردم خود هستند، البته بدون محدودیت‌هایی چون تحریم که ما درگیر آن هستیم و طبعا همین امر دسترسی ما به واکسن را تا حدود زیادی مشکل کرده و باید منتظر دانشمندان کشور خودمان باشیم که واکسن ساخت کشور را به مرحله تولید و توزیع نهایی برسانند.
با در نظر گرفتن چنین شرایطی، و در حالی‌که کرونای انگلیسی با قدرت و سرعت انتقال بیشتر در حال درنوردیدن کشور است، اتخاذ تصمیم‌هایی چون بازگشایی مدارس برای سال آینده، آن‌هم «تحت هر شرایطی» نمی‌تواند از قطعیت چندانی برخوردار باشد، مگر این‌که واقعا قصد داشته باشیم دانش‌آموزان کشور را تحت شرایط بحرانی و به هرقیمتی، باسواد کنیم و این به هرقیمتی یعنی این‌که ممکن است برخی دانش‌آموزان در راه باسوادشدن، به این بیماری مبتلا شده و احیانا جان خود را از دست بدهند. هرچند که امید آن داریم تا مهرماه سال آینده، در مورد کنترل کووید19 و واکسیناسیون به شرایط ثابت و قابل کنترلی برسیم. 
تاکید وزیر آموزش‎وپرورش در مورد بازگشایی مدارس، و جلوگیری از تداوم بی‎سوادی دانش‎آموزان، قابل درک است؛ در خانه‎مانی و در خانه درس خواندن دانش‎آموزان، موجب بروز مشکلات خاصی در این مورد شده؛ برخی والدین یا خود زحمت انجام تکالیف و پاسخ به سوالات امتحانی فرزندان خود را کشیده‌اند و یا این وظیفه در ازای پول، به دیگران واگذار شده است؛ آموزش آنلاین با خود چنین تبعات ناخوشایندی درپی داشته و افراد سودجو را وارد میدان کرده، افرادی که در اطلاعیه‌هایی اعلام می‌کنند که حاضرند در ازای دریافت مبلغی، تکالیف و امتحانات دانش‌آموزان را انجام دهند و طبعا، در این میان نقش دانش‌آموزی از معنای خود که «آموختن و دانش اندوختن» است، تهی می‌شود. 
با توجه به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهانی، حضور دانش‌آموزان در مدارس، باید با رعایت فاصله فیزیکی-بهداشتی همراه باشد، که این امر با یک نگاه کلی به ساختار سخت‌افزاری آموزش‌وپرورش در کشورمان، چندان قابل اجرا نیست، تعداد حداقلی دانش‌آموزان در یک کلاس در بهترین شرایط، حدود 20 نفر است-هرچند می‌دانیم که تعداد واقعی از این رقم بیشتر است- برای رعایت فاصله فیزیکی، این تعدا باید نصف شود آنچه در پی ده نفره شدن کلاس‌ها پیش می‌آید، نیاز دوبرابری به کلاس درس و آموزگار است! پس پرسش مهم این است که از نظر وزارت آموزش‌وپرورش و با توجه به وضعیت فعلی تاخت وتاز کروناویروس، «تحت هر شرایطی» به چه معناست؟ چرا که پاسخ به این سوال، مشخص می‌کند که آموزش‌وپرورش، خود تا چه اندازه توان کنترل وضعیت بهداشتی مدارس و دانش‌آموزان را دارد و آیا امکان این وجود دارد که با توجه به اهمیت و ارزش دانش‌اندوزی و باسوادی، دانش‌آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند؟ 
نگرانی در مورد سطح سواد دانش‌آموزان و دورماندن طولانی آنان از محیط آموزشی بسیار طبیعی است، در این مورد بسیاری از خانواده‌ها با وزیر محترم آموزش‌وپرورش هم‌عقیده هستند و تا همین حد نگران. اما این امر نیازمند چندین‌وچند محاسبه دقیق در مورد هزینه و فایده حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس است؛ در کنار محاسبه هزینه و فایده، آموزش‌وپرورش، نیازمند تعیین استراتژی‌های خاص است ضمن این که باید دو تضمین مهم به والدین بدهد؛ اول حفظ سلامت آنان و دوم احساس امنیت روحی و روانی به‌واسطه حضوردرمدارس.