موارد جدید درآمدبودجه برای شهرداری تهران

شهرداری، یک سازمان عریض و طویل است، با وظایف بسیار و پرسنل و نیروهای بسیارتر، و طبیعی است که چنین نهادی، نخست برای اداره شهر و سپس اداره خود، به بودجه سنگینی نیاز دارد. در این مورد، البته جا دارد اشاره کنیم که بودجه اداره کلانشهری مانند تهران، با ردیف بودجه سالانه چندین استان برابری می‌کند. اما چنین هم نیست که شهرداری کلانشهر تهران، برای تأمین این بودجه با مشکلاتی زیادی دست به گریبان باشد؛ این بودجه معمولا از محل‌های مختلفی تأمین می‌شود؛ دولت در بودجه سالانه ردیفی خاص برای شهرداری در نظر می‌گیرد. خود شهرداری هم، به‌واسطه اداره شهر، از منابع بسیار گوناگون و متنوع، درآمدهای خاص بسیاری دارد.

موارد جدید درآمدبودجه برای شهرداری تهران

شهرداری، یک سازمان عریض و طویل است، با وظایف بسیار و پرسنل و نیروهای بسیارتر، و طبیعی است که چنین نهادی، نخست برای اداره شهر و سپس اداره خود، به بودجه سنگینی نیاز دارد. در این مورد، البته جا دارد اشاره کنیم که بودجه اداره کلانشهری مانند تهران، با ردیف بودجه سالانه چندین استان برابری می‌کند. اما چنین هم نیست که شهرداری کلانشهر تهران، برای تأمین این بودجه با مشکلاتی زیادی دست به گریبان باشد؛ این بودجه معمولا از محل‌های مختلفی تأمین می‌شود؛ دولت در بودجه سالانه ردیفی خاص برای شهرداری در نظر می‌گیرد. خود شهرداری هم، به‌واسطه اداره شهر، از منابع بسیار گوناگون و متنوع، درآمدهای خاص بسیاری دارد. 

شهرداری سهمی از عوارض اتوبان‎ها و بزرگ‎راه‎ها، بلیت‎های سینما و تئاتر، جریمه‎های راهنمایی‎ورانندگی، پایان کار ساختمان‎ها، عوارض نوسازی، هزینه پسماند و فاضلاب و حمل‌ونقل شهری و عمومی... دریافت می‎کند، در واقع می‌توان گفت که تقریبا شهرداری از هرکاری که در شهر انجام می‌شود و درآمدی دارد، سهمی دریافت می‌کند. اما البته باید اذعان کرد که به دلیل مشکلاتی چون تحریم و کسری بودجه، برخی سازمان‌ها، ناچارند در جهت جبران کسری بودجه‌ای که برای سال 1400 پیش‌بینی شده، تدابیری بیندیشند. طبعا دست شهرداری در جبران این کسری بودجه، از دیگر سازمان‌ها بازتر است چون متولی کلانشهری به نام پایتخت ایران است که هزارویک منفذ برای تولید درآمد دارد و شهرداری دقیقا این منفذها و خلاءها را نشانه‌گیری کرده است. به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین روش‌های شهرداری برای جبران کسری بودجه، تراکم‌فروشی است؛ که کارشناسان شهریِ بسیاری با این امر به‌شدت مخالف‌اند،  به‌ویژه در مناطقی که روی گسل‌های تهران قرار دارند و با وجود پیش‌بینی در مورد 
زلزله بزرگی که تهران را تهدید می‌کند، این امر جای سوال فراوان دارد. ضمن این‌که تراکم‌فروشی بر بارترافیکی محله و شهر، می‌افزاید و امکانات موجود در محله و شهر پاسخگوی نیاز جمعیت ناگهان افزایش یافته در یک محله به دلیل بلندمرتبه‌سازی نیست؛ با این تفاصیل در بودجه 1400، تراکم‌فروشی شهرداری، افزایشی دوبرابری خواهد داشت! 
مورد مهم دیگر در رابطه با تأمین کسری بودجه شهرداری، دریافت عوارض از قطع درختان شهر تهران است! یعنی هر درختی که قطع شود، فرد مسئول باید عوارضی بین۶۸۰ هزار تا ۱۱۸ میلیون تومان، بپردازد. در حالی‌که با توجه به آب‌وهوای خاص تهران و آلودگی‌هایی که این شهر درگیر آن است، وجود درختان و نیز افزایش کاشت و نگهداری آن‌ها برای این شهر و شهروندانش بسیار حیاتی است، اما عجیب است که شهرداری تصمیم گرفته درآمدی حدود 300 میلیاردی از قطع درختان برای خود بتراشد، دقیقا به‌جای آن‌که از قطع درختان به هرطریقی جلوگیری کند؛ باید منتظر قطع درختان باغات و حتی بوستان‌ها و خیابان‌های کلانشهر تهران باشیم، زیرا زمینی که زیر پای درختان گسترده شده، از خود درختان گران‌تر است و می‌توان این باغات و بوستان‌ها را به برج‌های بلند مرتبه تبدیل کرد؛ به این ترتیب شهرداری با درخت‌فروشی، دو نشان می‌زند، هم به خاطر
 قطع درختان عوارض دریافت می‌کند و هم در پی آن، به دلیل برج‌سازی، نرخ دوبرابرشده تراکم‌فروشی را به‌دست می‌آورد.