خانه‌هاي خالي به تركيه منتقل مي‌شوند!

به گزارش مركز آمار ترکیه، در سه ماه نخست امسال اتباع ایرانی با خرید ۱۵۹۹ واحد خانه، بزرگ‌ترین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند. براساس گزارش‌های یک موسسه مشاوره املاک بین‌المللی در ترکیه، اتباع خارجي از جمله ايرانيان كه در صدر قرار دارند، با خرید ملک فقط در سال ۹۸ سه میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند. بدين ترتيب هم‌چون چند سال گذشته، ايرانيان صدرنشين خريداران مسكن در اين كشور بوده‌اند. موردي كه با خروج سرمايه همراه است و تداوم فزاينده آن مي‌تواند موجب مشكلاتي براي كشور شود. به اذعان يك نماينده مجلس، يكي از عمده دلايل افزايش اقبال خريد خانه در تركيه-كه البته اخيرا كشورهاي حاشيه خليج فارس هم به اين ليست افزوده شده‌اند- نداشتن چشم‌انداز روشن براي تبديل كردن ثروت به سرمايه در داخل كشور است.

به گزارش مركز آمار ترکیه، در سه ماه نخست امسال اتباع ایرانی با خرید ۱۵۹۹ واحد خانه، بزرگ‌ترین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند. براساس گزارش‌های یک موسسه مشاوره املاک بین‌المللی در ترکیه، اتباع خارجي از جمله ايرانيان كه در صدر قرار دارند، با خرید ملک فقط در سال 98 سه میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند. بدين ترتيب هم‌چون چند سال گذشته، ايرانيان صدرنشين خريداران مسكن در اين كشور بوده‌اند. موردي كه با خروج سرمايه همراه است و تداوم فزاينده آن مي‌تواند موجب مشكلاتي براي كشور شود. به اذعان يك نماينده مجلس، يكي از عمده دلايل افزايش اقبال خريد خانه در تركيه-كه البته اخيرا كشورهاي حاشيه خليج فارس هم به اين ليست افزوده شده‌اند- نداشتن چشم‌انداز روشن براي تبديل كردن ثروت به سرمايه در داخل كشور است.
اما به مورد نداشتن برنامه مدون و چشم‌انداز روشن براي اين سرمايه‌هاي سرگردان، بايد دليل ديگري را هم افزود و آن ماليات بستن بر خانه‌هاي خالي است-تا سال گذشته تنها در تهران 500 خانه خالي وجود داشت- چرا كه بسياري از افرادي كه با انباشت نقدينگي مواجه‌اند، ثروت خود را به بخش مسكن انتقال داده و بدين ترتيب اين كالاي مصرفي را به كالاي سرمايه‌اي تبديل كرده‌اند. اما اكنون كه قرار است بابت چنين انباشت ثروتي، ماليات بپردازند، ترجيح مي‌دهند آن‌را به خارج از كشور منتقل كنند؛ موردي كه همچنان در حال افزايش است؛ خريد خانه در تركيه مساوي است با گرفتن تابعيت يك كشور دوم و داشتن پاسپورتي تا حدودي معتبر. 
اما نكته جالب ماجرا اين است كه تركيه، تقريبا از كشور ما چيزي نمي‌خرد كه حداقل احساس كنيم با اين شدت خروج سرمايه، با صادرات به اين كشور بشود جبران كرد؛ رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید با وجود فرصت بالقوه تجارت گسترده ایران و ترکیه، عملا از این فضا استفاده نشده و همین موضوع صادرات ایران به ترکیه را کاهش داده است. ترکیه تنها یک چهارم چین از ایران کالا وارد کرده است! نتيجه‌اي كه مي‌توان گرفت اين است كه تركيه از فضاها و معضلات سرمايه‌گذاري در كشور ما كه نشانه ضعف عملكردهاي اقتصادي است، به‌خوبي استفاده كرده و ما هم‌چنان اندرخم يك كوچه‌ايم!