ذرت‌هاي آلوده، الكل مي‌شوند!

یادداشت

همين سال گذشته بود كه داستان ذرت‌هاي وارداتي آلوده توسط يكي از نمايندگان مجلس مطرح شد؛ ماجرايي كه از اواخر سال ۹۶ آغاز شده و تا اواخر سال ۹۸ ادامه داشت. واردکننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور كرده بودند كه از این میزان حدود ۱۲۵ هزار تن ذرت، آلوده به سم آفلاتوكستين بود.به همين دليل سازمان استاندارد مجوز ورود کالا به داخل كشور را نمی‌دهد اما بنا به دلایل تجاری، امکان ارجاع کالا هم وجود نداشت. در آن زمان مسئولان در نهايت به دو راه حل فروختن اين محموله به يك كشور و يا امحاء آن رسيدند.



همين سال گذشته بود كه داستان ذرت‌هاي وارداتي آلوده توسط يكي از نمايندگان مجلس مطرح شد؛ ماجرايي كه از اواخر سال 96 آغاز شده و تا اواخر سال 98 ادامه داشت. واردکننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور كرده بودند كه از این میزان حدود ۱۲۵ هزار تن ذرت، آلوده به سم آفلاتوكستين بود.به همين دليل سازمان استاندارد مجوز ورود کالا به داخل كشور را نمی‌دهد اما بنا به دلایل تجاری، امکان ارجاع کالا هم وجود نداشت. در آن زمان مسئولان در نهايت به دو راه حل فروختن اين محموله به يك كشور و يا امحاء آن رسيدند.
اما با تمام تلاش‌هايي كه واردكننده براي دريافت مجوز ورود انجام
داده بود؛ رئیس‌جمهوری دستور داد کالا باید ارجاع یا امحا شود. امحای کالا هزینه و دردسر زیادی داشت و طبعا پيدا كردن يك خريدار برای ذرت آلوده كار چندان ساده‌اي نبود. چرا كه اين ذرت‌ها را نمي‌شود در صنايع غذايي و دامي استفاده كرد و تنها مي‌توان براي توليد الكل از آن‌ها استفاده نمود.
بر همين اساس حسن روحانی، در دستوری که ستاد مقابله با کرونا آن‌را اعلام کرده، خواستار تبدیل بخشی از ذرت‌های آلوده وارداتی به الکل
شده است.نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد ایران هم گفته: مطابق دستور رئیس جمهوری در ستاد مقابله با کرونا، ذرت‌های آلوده دامی امحا نشده و برای رفع بخشی از مشکلات بهداشتی مردم تبدیل الکل می‌شوند و طبعا تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل، با نظارت وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
به اين ترتيب ذرت‌هاي آلوده‌اي كه براي خريد و ورود آن به كشور هزينه بسياري شده بود؛ اينك مورد استفاده مفيد خود را با توجه به شرايط كرونايي كشور يافته است.
اما نكته مهم در اين ماجرا توجه دادن مسئولان ذيربط در رابطه با تخصيص ارزهاي دولتي براي واردات چنين محصولاتي است؛ محصولات بي‌مصرفي كه خريداري شده‌اند تا صرفا گزارشي باشند بر نحوه هزينه‌كرد ارزهاي دولتي از سوي كاسبان تحريم. اين‌بار مسئله در مورد ذرت‌هاي آلوده به خير گذشت؛ اما آيا موارد ديگري از اين دست بازهم وجود دارند يا بازهم اتفاق خواهند افتاد؟