۸۰ ساله‌ها و مشکل مراجعه آنان برای وکسیناسیون!

سالمندان، براساس سند ملی واکسیناسیون یکی از اولویت‌های نخستین در واکسینه شدن هستند. و در حال حاضر افراد ۸۰ ساله به بالا فراخوان شده‌اند. درست است که کشور ما با سرعت به‌سوی سالمندی پیش می‌رود و قرار است تا ۲۰۲۰، تعداد سالمندان کشور ما افزایش قابل توجهی یابد، اما هنوز تا آن زمان فاصله داریم و بنابراین تعداد ۸۰ ساله به بالاهای کشور چندان زیاد نیستند که نتوان برای واکسینه کردن آنان، به درب منازل‌شان رفت. چرا که بسیاری از این افراد، دچار ناتوانی حرکتی یا مبتلا به آلزایمر و انواع بیماری‎هایی از این دست هستند و برای رفتن به یک مرکز بهداشتی، نیازمند کمک یکی دونفر از افراد خانواده خود می‌باشند که طبعا این امر بر تراکم مرکز بهداشتی می‌افزاید و تراکم و کاسته شدن از فاصله ایمنی- فیزیکی، خود مشکلات دیگری در پی دارد. همین مشکل سبب شده برخی از ۸۰ ساله به بالاها، هنوز نتوانسته‎اند برای واکسینه شدن، خود را به یک مرکز بهداشتی برسانند. اما درعین حال مسئولان قول داده‌اند که سهمیه این افراد همچنان محفوظ است! این‌که باید سهمیه آنان همچنان محفوظ بماند امری بسیار طبیعی و از بایسته‌های اولویت‌بندی و پای‎بندی بر سند ملی است. اما نکته مهم این است که چرا با وجود کم بودن تعداد این افراد حداقل در روستاها و شهرهای کوچک، کادر درمان به درب منازل این افراد مراجعه نمی‌کنند تا با واکسینه کردن آنان به این روش، از نگرانی آنان که در چنین سنینی، شدت می‌یابد، بکاهند؟!

سالمندان، براساس سند ملی واکسیناسیون یکی از اولویت‌های نخستین در واکسینه شدن هستند. و در حال حاضر افراد 80 ساله به بالا فراخوان شده‌اند. درست است که کشور ما با سرعت به‌سوی سالمندی پیش می‌رود و قرار است تا 2020، تعداد سالمندان کشور ما افزایش قابل توجهی یابد، اما هنوز تا آن زمان فاصله داریم و بنابراین تعداد 80 ساله به بالاهای کشور چندان زیاد نیستند که نتوان برای واکسینه کردن آنان، به درب منازل‌شان رفت. چرا که بسیاری از این افراد، دچار ناتوانی حرکتی یا مبتلا به آلزایمر و انواع بیماری‎هایی از این دست هستند و برای رفتن به یک مرکز بهداشتی، نیازمند کمک یکی دونفر از افراد خانواده خود می‌باشند که طبعا این امر بر تراکم مرکز بهداشتی می‌افزاید و تراکم و کاسته شدن از فاصله ایمنی- فیزیکی، خود مشکلات دیگری در پی دارد. همین مشکل سبب شده برخی از 80 ساله به بالاها، هنوز نتوانسته‎اند برای واکسینه شدن، خود را به یک مرکز بهداشتی برسانند. اما درعین حال مسئولان قول داده‌اند که سهمیه این افراد همچنان محفوظ است! این‌که باید سهمیه آنان همچنان محفوظ بماند امری بسیار طبیعی و از بایسته‌های اولویت‌بندی و پای‎بندی بر سند ملی است. اما نکته مهم این است که چرا با وجود کم بودن تعداد این افراد حداقل در روستاها و شهرهای کوچک، کادر درمان به درب منازل این افراد مراجعه نمی‌کنند تا با واکسینه کردن آنان به این روش، از نگرانی آنان که در چنین سنینی، شدت می‌یابد، بکاهند؟!
این درخواست برای مراجعه به درب منازل اولویت 80 ساله به بالا، از این سخنان رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت بر می‎آید که زمانی گفته است:«در حوزه وزارت بهداشت و در قالب طرح تحول نظام سلامت ما مکلف هستیم خدمات خود را به‌صورت فعال ارائه دهیم و اگر سالمندی به ما مراجعه نکرد، موظفیم خودمان به سالمند مراجعه کنیم. بنابراین در این زمینه قسمتی که مربوط به وزارت بهداشت است، خدمات را به‌صورت فعال ارائه می‌دهیم.»