فلامینگوها می‌آیند در تالاب بختگان بمیرند!

مجموعه حفاظتی بختگان شامل دو بخش مجزا به نام پناهگاه حیات وحش بختگان و پارک ملی بختگان را شامل می‌شود. این مجموعه در شمال غربی شهر نی‌ریز قرار دارد. وسعت پارك ملي و پناهگاه حیات‌وحش بختگان هريك به ترتيب ۱۱۷۰۴۷ هکتار و ۲۴۲۲۲۳ هكتار است.پارک ملی بختگان شامل دریاچه طشک و بختگان همراه با اراضی کوهستانی حاشیه آن در سال ۱۳۴۷ طی مصوبه شماره ۷ شورای عالی محیط‌زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان قرارگرفت وتبدیل به پناهگاه حیات‌وحش شد. در سال ۱۳۵۴ بخش‌هایی از تالاب بختگان، کمجان و طشک به وسعت ۱۰۸ هزار هکتار در فهرست تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و بر اساس مصوبه شورای عالی محیط‌زیست به دو منطقه به عناوین پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان تبدیل شد. با این‌همه توجه و ثبت جهانی اما مدتی است بخت از ناحیه تالاب بختگان و مناطق حفاظت شده‎اش برگشته و این روز‌ها خبر‌های تلخی از سرنوشت هزاران جوجه فلامینگو در تالاب بختگان منتشر می‌شود که حق آبه آن از سوی وزارت نیرو رهاسازی نشده. متاسفانه ۵ تا ۱۲ هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان در انتظار مرگی دردناک بر اثر بی آبی-بگوئیم تشنگی-هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، یکی از بزرگ‌ترین فجایع محیط زیستی ایران رقم خواهد خورد.با شدت گرفتن روند خشکسالی، سدسازی و بهره‌برداری بی رویه و بدون کنترل از آب‌های سطحی و زیرزمینی حوضه تالاب بختگان، این تالاب حیاتی امروز با خشکسالی بسیار گسترده‌ای مواجه شده و ادامه حیات آن در خطری جدی است. حق‌آبه تالاب بختگان حدود یکصد میلیون متر مکعب در سال است که متاسفانه این آب عمدتا یا پشت سد‌ها مانده یا آب تالاب سرازیر زمین‌های کشاورزی بالا دست می‌شود، قرار بر این بود که وزارت نیروحدود پنجاه میلیون مترمکعب آب برای تالاب رهاسازی کند که با توجه به خشکسالی شدید امسال، وزارت نیرو هنوز راضی به رهاسازی این حجم آب نشده است.اگر این حجم آب وارد تالاب بختگان نشود، حدود ۱۲ هزار جوجه فلامینگو در این تالاب-که دومین دریاچه شور ایران پس از دریاچه رو به خشکی ارومیه است- به سرنوشت غم‌انگیزی دچار و تلف خواهند شد. البته نا گفته نماند که این اتفاق اولین‌بار نیست که رخ می‌دهد، بلکه طی سال‌های ۸۵ تاکنون چندین بار این تالاب با چنین اتفاقات دردناکی مواجه شده وصد‌ها یا هزاران جوجه فلامینگو تلف شدند.

مجموعه حفاظتی بختگان شامل دو بخش مجزا به نام  پناهگاه حیات وحش بختگان و پارک ملی بختگان را شامل می‌شود. این مجموعه در شمال غربی شهر نی‌ریز قرار دارد. وسعت پارك ملي و پناهگاه حیات‌وحش بختگان هريك به ترتيب 117047 هکتار و 242223 هكتار است.پارک ملی بختگان شامل دریاچه طشک و بختگان همراه با اراضی کوهستانی حاشیه آن در سال 1347 طی مصوبه شماره 7 شورای عالی محیط‌زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان قرارگرفت وتبدیل به پناهگاه حیات‌وحش شد. در سال 1354 بخش‌هایی از تالاب بختگان، کمجان و طشک به وسعت 108 هزار هکتار در فهرست تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و بر اساس مصوبه شورای عالی محیط‌زیست به دو منطقه به عناوین پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان تبدیل شد. با این‌همه توجه و ثبت جهانی اما مدتی است بخت از ناحیه تالاب بختگان و مناطق حفاظت شده‎اش برگشته و این روز‌ها خبر‌های تلخی از سرنوشت هزاران جوجه فلامینگو در تالاب بختگان منتشر می‌شود که حق آبه آن از سوی وزارت نیرو رهاسازی نشده. متاسفانه ۵ تا ۱۲ هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان در انتظار مرگی دردناک بر اثر بی آبی-بگوئیم تشنگی-هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، یکی از بزرگ‌ترین فجایع محیط زیستی ایران رقم خواهد خورد.با شدت گرفتن روند خشکسالی، سدسازی و بهره‌برداری بی رویه و بدون کنترل از آب‌های سطحی و زیرزمینی حوضه تالاب بختگان، این تالاب حیاتی امروز با خشکسالی بسیار گسترده‌ای مواجه شده و ادامه حیات آن در خطری جدی است. حق‌آبه تالاب بختگان حدود یکصد میلیون متر مکعب در سال است که متاسفانه این آب عمدتا یا پشت سد‌ها مانده یا آب تالاب سرازیر زمین‌های کشاورزی بالا دست می‌شود، قرار بر این بود که وزارت نیروحدود پنجاه میلیون مترمکعب آب برای تالاب رهاسازی کند که با توجه به خشکسالی شدید امسال، وزارت نیرو هنوز راضی به رهاسازی این حجم آب نشده است.اگر این حجم آب وارد تالاب بختگان نشود، حدود ۱۲ هزار جوجه فلامینگو در این تالاب-که دومین دریاچه شور ایران پس از دریاچه رو به خشکی ارومیه است- به سرنوشت غم‌انگیزی دچار و تلف خواهند شد. البته نا گفته نماند که این اتفاق اولین‌بار نیست که رخ می‌دهد، بلکه طی سال‌های ۸۵ تاکنون چندین بار این تالاب با چنین اتفاقات دردناکی مواجه شده وصد‌ها یا هزاران جوجه فلامینگو تلف شدند.
به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران:«ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و بهره‌برداری از منابع آب مخصوصا در بخش کشاورزی متناسب با ظرفیت و توان آبی تعریف نمی‌شود و این موضوع
 سبب شده تالاب‌ها از جمله تالاب بختگان با مشکل مواجه شوند.»
مدت‌هاست زنگ چنین هشدارهایی در رابطه با خشکیدن تالاب‌ها به دلیل نرسیدن و یا قطع حقابه آنان به گوش می‌رسد، امید است تا دیر نشده و این تالاب‌ها به بیابان و منبع ریزگردها و بادهای شور تبدیل نشده‌اند، مسئولان ذیربط در پی تدبیری کارساز و و اقعی برآیند. چرا که خشکیدن تالابی چون بختگان بر کل اقلیم و حتی کشاورزی منطقه تاثیر سوئی خواهد گذاشت.