فعالیت‌های اکتشافی خاورمیانه در بخش فراساحل گسترش می‌یابد

با کاهش احتمال موفقیت عملیات اکتشاف در خشکی؛

فعالیت‌های اکتشافی خاورمیانه در بخش فراساحل گسترش می‌یابد


بررسی روند فعالیت‌ها در بازار اکتشاف نفت و گاز نشان می‌دهد شاخص‌هایی مانند اندازه این بازار، تعداد چاه‌های اکتشافی و سهم اکتشاف از سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز، با طی کردن سیری نسبتاً نزولی، در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است‌ و پیش‌بینی می‌شود اکتشاف‌های آتی در خاورمیانه بیشتر بر بخش فراساحل متمرکز شود.
به گزارش خبرنگار شانا، پتروویو (PetroView) در گزارشی با عنوان «روندهای بازار اکتشاف نفت و گاز»، با استناد به گزارش‌های بین‌المللی به بررسی شاخص‌هایی از جمله سهم اکتشاف از سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز جهان، اندازه بازار اکتشاف، منابع کشف‌شده، تعداد چاه‌های اکتشافی و همین‌طور هزینه‌های اکتشافی در بخش فراساحل خاورمیانه پرداخته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
بر اساس این گزارش، یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که هرچند اقتصاد اکتشاف بهبود یافته، اما سهم اکتشاف از سرمایه‌گذاری‌های بالادستی در سال ۲۰۲۰ به کمترین مقدار خود در
 ۱۰ سال گذشته رسیده که این کاهش سهم ناشی از دو مؤلفه است: نخست افزایش بهره‌وری و دیگری مواجهه با بحران کووید-۱۹.
 ظرفیت‌های اکتشافی ناشناخته
اندازه بازار اکتشاف نیز در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ (به‌ جز سال ۲۰۱۹) روندی نزولی داشته و از میان ۳۴۲ نقطه که در پنج سال اخیر حفاری اکتشافی انجام شده، بیش از ۶۰ درصد اکتشاف‌ها، حاصل دستاوردهای حفاری در ۱۰ نقطه (۳ درصد کل نقاط) بوده است. محدودیت‌های هزینه‌ای و زیست‌محیطی تمایل شرکت‌ها را برای حضور در مناطق جدید مانند آمازون یا مناطق قطبی آلاسکا کاهش می‌دهد و این موضوع سبب می‌شود ظرفیت چنین مناطقی ناشناخته باقی بماند.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه شیب حرکت شاخص منابع کشف‌شده هیدروکربوری در سال‌های اخیر یکنواخت نبوده و فراز و فرودهایی داشته، اما اکتشاف‌های پنج سال اخیر در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، کاهش بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.