فرصتی برای توسعه یا تکرار تجربه های تلخ

حواشی اخیر پیرامون منع واردات لوازم برقی و خانگی از سوی دو شرکت کره ای، موجب شد تا دو نکته را مسئولان مربوطه و تولیدکنندگان به آن توجه بیشتری کنند.

فرصتی برای توسعه یا تکرار تجربه های تلخ

حواشی اخیر پیرامون منع واردات لوازم برقی و خانگی از سوی دو شرکت کره ای، موجب شد تا دو نکته را مسئولان مربوطه و تولیدکنندگان  به آن توجه بیشتری کنند.
ابتدا باید به این موضوع اشاره داشت که حضور و یا عدم حضور این شرکت های خارجی در مقطع فعلی برای مردم اهمیت چندانی ندارد! چرا که با این قیمت های سرسام آور و با این درآمدهای پایین و بی ارزش شدن پول در مراودات تجاری، اگر تمام بازار از اجناس کره ای پر شود و یا حتی اگر یک قلم از این کالاها در بازار نباشد، مردم قدرت خرید آن را ندارند و ناچاراً به سمت مارک هایی می روند که قیمتشان با جیب آنها همخوانی داشته باشد و عملاً مسئله کیفیت از مولفه های انتخاب آنها حذف شده است.
اما نکته دوم خطاب به تولیدکنندگان و کارخانجات داخلی در این حوزه است. تحریم ها طی چند سال اخیر فرصتی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورد تا بدون حضور رقبای خارجی به امر تولید بپردازند و بازاری خالی از رقیب را برای خود داشته باشند. امروز نیز شاهدیم که مشخصاً برای ورود کالاهای رقیب کره ای ممنوعیت اعمال شد و حتی فراتر از آن زمزمه هایی از ممنوعیت کلی ورود برندهای خارجی در این حوزه به گوش می رسد.اگر تولیدکنندگان درصدد تنفسی برای توسعه برندهای داخلی خود هستند،باید از این فرصت استفاده کنند و تعادلی میان قیمت و کیفیت محصولات خود ایجاد کنند. اما اگربعض از تولید کنندگان داخلی  برنامه ای همچون تجربه تولید انحصاری خودرو در سر دارند باید بدانند که تن دادن مردم به خرید محصولاتشان از سر ناچاری و نارضایتی خواهد بود و این مسئله هیچگاه به پیشرفت ختم نمی شود و حریم امنیت آنها به شدت شکننده خواهد بود.