اثرگذاری قیمت ارز با همراهی همه جانبه

مدیریت بازار ارز طی ماه های اخیر نشانه هایی از واقعیت های اقتصادی داشته و براساس معیار عرضه و تقاضا نرخ قیمت ها خود به خود در بازار شکل گرفته اند. افزایش قیمت ارز طی هفته های اخیر به سبب نیازداخلی و مشکلاتی بوده که از بابت تحریم ها بر کشور تحمیل شده است.

اثرگذاری قیمت ارز با همراهی همه جانبه

 

مدیریت بازار ارز طی ماه های اخیر نشانه هایی از واقعیت های اقتصادی داشته و براساس معیار عرضه و تقاضا نرخ قیمت ها خود به خود در بازار شکل گرفته اند. افزایش قیمت ارز طی هفته های اخیر به سبب نیازداخلی و مشکلاتی بوده که از بابت تحریم ها بر کشور تحمیل شده است.
اما با همین وضعیت نیز مدیریت معقول در زمینه عرضه و تقاضا مانع از افسارگسیختگی قیمت و افتادن بازار به دست دلالان شده است. البته  قیمت های کنونی فشار زیادی بر اقتصاد و مردم وارد کرده اند لذا می بینیم که با هر با افزایش منابع ارزی و دسترسی کشور به دارایی خود، شاهد کاهش طبیعی نرخ ها در بازار هستیم.
اخیراً نیز با دستور اکید رئیس جمهوری به بانک مرکزی و جلوگیری از ایجاد قیمت کاذب برای دلار دیدیم که نرخ ها روند افزایش را برپایه نیاز واقعی طی کردند. همچنین بعد از خبر آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ایران، خبرهای جدید حاکی از آن است که جریان ارزی نیز در کشور بهبود یافته است.
برهمین اساس در بازار صرافی‌ها که به عنوان مرجع معاملات ارز به صورت اسکناس در کشور شناخته می‌شود، طی یک ماه گذشته، حدود ۲۸۲ میلیون و ۴۹۳ هزار دلار اسکناس با میانگین هر دلار، ۲۶ هزار و
۸۱۰ تومان معامله شده است. این ارقام نشان می دهد حجم ارز اسکناس عرضه شده در بازار روند افزایشی داشته و از ۲۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار، به ۵۶ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار رسیده که نشان دهنده‌ بهبود روند تامین ارز و عرضه اسکناس مورد نیاز متقاضیان در این بازار است.
همچنین میزان معاملات ارز در سامانه نیما یا همان سامانه‌ای که در آن، نیاز ارزی وارد کنندگان تامین می‌شود در دوره منتهی به هفته سوم آبان ماه به ۳ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار رسید. این روند، نشان دهنده افزایش ۷۰ درصدی در این مدت و حاکی از بهبود تامین ارز مورد نیاز
وارد کنندگان است، به طوری که میزان معاملات از ۴۱۸ میلیون دلار در هفته دوم مهر، به ۷۲۷ میلیون دلار در هفته سوم آبان افزایش یافته است.
این آمارو ارقام نشانگر این است که اقتصاد کشور با تمام موانع و مشکلاتی که پیش روی خود دارد همچنان رو به جلو در حرکت است.
اگرچه سرعت این روند بهبودی زیاد نیست و فشارهای سنگینی را متحمل شده است اما می توان امیدوار بود که با اصلاح سیاست های اقتصادی در داخل که بر محور تاکیدات رهبری پیرامون حمایت از تولید و مانع زدایی ها درحال پیگیری است، به همراه سیاست خارجی سازنده مبتنی برمنافع ملی، زمینه ثبات اقتصادی کشور فراهم گردد.
اما یک نکته سومی هم در این زمینه قابل ذکر است که خارج از الگوها و سیاست های اقتصادی دولت باید به آن توجه کرد. موضوعی که به فرهنگ رفتاری جامعه بستگی دارد و باید درقالب همراهی عمومی مورد توجه قرار گیرد. اگر امروز می بینیم هنوز دلال ها در بازار ارز فعالیت دارند و ارتزاق می کنند، به این سبب است که نگاه ما به مسئله ارز هنوز شخصی است و به صورت کلان و در قالب منافع ملی به آن نگاه نمی کنیم. واقعیتی است که همه ما می خواهیم سرمایه و دارایی خود را در بحران اقتصادی حفظ کنیم و با خرید دلار وطلا به دنبال این هدف هستیم. ولی این نگاه فردی
نه تنها درنهایت ما را نجات نخواهد،بلکه منافع دیگران را نیز با خطر مواجه می سازد. لذا بهتر است کمی در این زمینه تامل کنیم و بازار ارز را رهاکنیم تا نیازهای واقعی کشور در امر تجارت و بازرگانی در آن تامین شود. ضرورتی ندارد در شرایط کنونی بخشی از دلارهای کشور در گوشه خانه ها و صندوق امانات بانک ها نگهداری شود به این امید که ارز گران تر شود و یا سرمایه افراد در بلند مدت آسیب کمتری ببیند!.