طرح ترافيك از فلسفه وجودي‌اش خالي شده!

يك نكته از هزاران

چندي پيش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «با تاکید بر این‌که شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست، اگر اجرای طرح ترافیک فقط بُعد اقتصادی داشت، ما از آن می‌گذشتیم. سقف استفاده از طرح ترافیک و محدوده ترافیکی هوا، نشان می‌دهد که خیلی اقتصادی به این موضوع پرداخته نشده است.»


چندي پيش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «با تاکید بر این‌که شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست، اگر اجرای طرح ترافیک فقط بُعد اقتصادی داشت، ما از آن می‌گذشتیم. سقف استفاده از طرح ترافیک و محدوده ترافیکی هوا، نشان می‌دهد که خیلی اقتصادی به این موضوع پرداخته نشده است.»
با توجه به اين سخنان، بايد به يكي دو نكته مغفول مانده در اين مورد اشاره كنيم و بگذريم. طرح ترافيك در زمان پيك كرونا، و به دليل در خانه‌ماني مردم و تردد بسيار اندك خودروها در شهر اجرا نشد، با عادي‌شدگي كرونا توسط برخي مسئولان با بازگشايي‌هاي كم‌خطر تا پرخطر، و توصيه آنان به استفاده مردم از خودروهاي شخصي، شهر به ترافيك سابق خود بازگشت و در گام بعدي، با اجراي طرح ترافيك، ازدحام مسافران در وسایل حمل‌ونقل عمومي افزايش يافت و به اين ترتيب، بر تعداد مبتلايان و تلفات كوويد 19 افزوده شد.
همه اين‌ها را بگذاريم در كنار اين خبر كه در چند روز اخير کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم شده است؛ يعني درست در روزهايي كه طرح ترافيك در حال اجرا شدن است؛ طرحي كه فلسفه ذاتي آن، كاستن از تردد خودروها در شهر و كاهش آلودگي هوا بوده است. پس اگر به گفته آقاي معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اين طرح هدف اقتصادي ندارد، چرا هدف و فلسفه وجوديش ديگر اثرگذار نيست و درست پس از اجراي آن هواي تهران دوباره آلوده شده وغلظت آلاینده ازن به شاخص لحظه‌ای ۱۰۸ يعني شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، سالمندان و کودکان)
رسيده است؟
نكته مهمي كه بايد حتما برخي از مسئولان به آن توجه كنند اين است كه شهر تهران رفته‌رفته در حال مواجه شدن با طرح‌ها و تصميم‌هايي است كه دقيقا پايتخت را تبديل كرده است به ممر درآمدي براي دولت و برخي نهادها. پايتخت‌نشين‌ها، براي ادامه زندگي در اين شهر، اگر بتوانند ادامه دهند، مدام در حال پرداختن هزينه به انحاء مختلف هستند.