قیمت ارز کاهشی است اما قیمت ها نه!

براساس آمارهای اعلامی طی ۴۰ روز گذشته قیمت ارز ۱۰ درصد کاهش داشته است. البته این کاهش در هفته هایی بسیار چشم گیر بوده و در هفته هایی هم کم ریزش بوده است. اما مسئله اصلی اینجاست که در عرصه های مختلف تجاری و اقتصادی کشور بحث افزایش نرخ ارز بهانه ای برای افزایش قیمت ها در عرصه های مختلف است. اما وقتی ارز روند کاهشی به خود می گیرد، این قیمت ها نه تنها کاهش نمی یابند بلکه سیر صعودی خود را حفظ می کنند

قیمت ارز کاهشی است اما قیمت ها نه!

 


براساس آمارهای اعلامی طی 40 روز گذشته قیمت ارز 10 درصد کاهش داشته است. البته این کاهش در هفته هایی بسیار چشم گیر بوده و در هفته هایی هم کم ریزش بوده است. اما مسئله اصلی اینجاست که در عرصه های مختلف تجاری و اقتصادی کشور بحث افزایش نرخ ارز بهانه ای برای افزایش قیمت ها
در عرصه های مختلف است. اما وقتی ارز روند کاهشی به خود می گیرد، این قیمت ها نه تنها کاهش نمی یابند بلکه سیر صعودی خود را حفظ می کنند.
این مسئله ریشه در برخی رویه های غلط و ناصواب در ساختار عرضه و تقاضای کشور دارد که متاسفانه به سبب عدم برخورد با برخی سواستفاده گری ها امروز شاهد اعمال گسترده آن در عرصه های مختلف اقتصادی هستیم.
اما این موضوع نباید با بی توجهی دنبال شود چرا که افزایش قیمت ها به هر میزانی به سبب عبور از خطوط قرمز درآمدی، موجب افزایش فشارها بر مردم می گردد. چرا که توان مالی مردم در همین مقطع نیز بسیار پایین تر از سطح قیمت هاست.
لذا هرچه برمیزان قیمت ها به ویژه نرخ اقلام خوراکی و مصرفی افزوده
می شود، فشارهای معیشتی بر اقشار ضعیف با درآمد ثابت بیشتر می گردد.
این مسئله هیچ راه حلی جز نظارت مستقیم از مبدا تا مقصد در چرخه عرضه و تقاضا ندارد. مسئولان و نهادهای ناظر باید بر نظارت هدفمند و جدی در امر تولید داشته باشند و دست دلال ها و واسطه ها را از بازار کوتاه کنند.
قطعاً این نظارت ها سخت و پیچیده خواهد بود اما به هرحال در وضعیت بحرانی اقتصاد چاره ای جز این موضوع وجود ندارد. باید این شرایط را مدیریت کرد تا به  مرحله برسیم که محدودیت های اعمالی کاسته شود و به شرایط عادی اقتصادی بازگردیم تا بازار در آرامش به یک خودکنترلی قیمت ها برسد.