ضرورت بررسی اثرگذاری طرح های انضباط شهری

سال هاست که بحث فرهنگ نامناسب رانندگی از سوی موتور سواران نوعی بی نظمی را در جامعه به وجود آورده است که علاوه بر بی نظمی اجتماعی و ترافیکی در شهر،موجب افزایش هزینه های جانی و مالی گردیده است. بنابرگفته پلیس راهور بیشترین تعداد تصادفات منجر به فوت توسط موتورسواران رخ می دهد که دراغلب آنها راکب جان خود را ازدست می دهد.

ضرورت بررسی اثرگذاری طرح های انضباط شهری

 


سال هاست که بحث فرهنگ نامناسب رانندگی از سوی موتور سواران نوعی بی نظمی را در جامعه به وجود آورده است که علاوه بر بی نظمی اجتماعی و ترافیکی در شهر،موجب افزایش هزینه های جانی و مالی گردیده است. بنابرگفته پلیس راهور بیشترین تعداد تصادفات منجر به فوت توسط موتورسواران رخ می دهد که دراغلب آنها راکب جان خود را ازدست می دهد.
به همین منظور تاکنون طرح های بسیاری از برخوردهای سلبی گرفته تا طرح های اخیر که درآن متخلفین برای چند ساعت با پوشیدن کاورهای پلیس به ماموران درمعابر کمک می کردند و جدیداً نیز با ایجاد پارکینگ های خیابانی موتور سواران متخلف توقیف می شوند و فرصت دارند طی چند ساعت خلافی خود را پرداخت کنند و موتور را تحویل بگیرند.
اما چنین رفتارهایی قطعاً پاسخگو نیست و می بینیم که اثرگذاری آن در رفتار موتور سواران احساس نمی شود و به خصوص در این ایام پایان سال و ترافیک شدید خیابان ها شاهد عبور آنها در معابر مختلف هستیم که هم برای خود و هم برای عابرین پیاده و وسایل نقلیه عمومی خطرآفرینی می کنند.
به نظر می رسد چنین طرح هایی باید با دقت و شدت بیشتری پیگیری شود.قرار نیست به مواجهه موتورسواران رفت، اما باید در
محل هایی که تخلفات گسترده تر می باشد حضور پررنگ تر داشت و تخلفات را یک به یک مورد پالایش قرار داد. اینکه صرفاً بدون توجه ماهیت طرح مامواران و سربازان پلیس موتورسواران را متوقف کنند و یا یک یا دو کفی سیار را پرکنند و الباقی روز را سر پست خود بایستند، قطعاً راهکار مناسبی نخواهد بود.
باید همانطور که استفاده از کمربند و کلاه ایمنی با پیگیری و استمرار تبدیل به یک فرهنگ شد، نوع تردد موتورسواران و جلوگیری از تخلفات آنها یک به یک مورد توجه و بررسی و اعمال قانون قرار گیرد.