جهان در حال تغییر جغرافیای اقتصادی

جنگ‌ اوکراین را باید نقطه آغاز بسیاری از تحولات سیاسی و اقتصادی آینده جهان دانست،تا جایی که احتمالا در آینده ای نه چندان دور این حادثه کتب تاریخ روابط بین الملل را دچار تغییر خواهد کرد فصلی مجزا را به خود اختصاص خواهد داد.

جهان در حال تغییر جغرافیای اقتصادی


 

جنگ‌ اوکراین را باید نقطه آغاز بسیاری از تحولات سیاسی و اقتصادی آینده جهان دانست،تا جایی که احتمالا در آینده ای نه  چندان دور این حادثه کتب تاریخ روابط بین الملل را دچار تغییر خواهد کرد فصلی مجزا را به خود اختصاص خواهد داد.
تحولات اوکراین در برگیرنده نکات سیاسی،اقتصادی و امنیتی فراوان است اما نگرش اقتصادی آن با توجه به اولویت های جهانی قابل توجه است.
یکی از مهمترین بخش های تحولات اوکراین بحث تأمین انرژی است و اهمیت آن برای اروپا حیاتی بوده و روسیه نیز تاکنون از این پاشنه آشیل به خوبی استفاده کرده است.
اما روند توسعه تکنولوژی در اروپا و حسن روابطش با آمریکا به
 اندازه ای است که در یک برنامه کوتاه پنج ساله به دنبال قطع واردات انرژی از روسیه می باشد.
در همین راستا کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرده:"این بلوک قصد دارد وابستگی به نفت و گاز روسیه را تا پایان امسال به میزان دو سوم کاهش دهد و تا پایان سال ۲۰۲۷ به صفر برساند".
مسلما اروپا جهت تحقق این هدف برنامه ریزی ها و پنل های مختلفی را طراحی کرده اند تا انرژی مورد نیاز خود را از مجاری مختلف و با تنوع بیشتری تأمین کنند. این مسئله می تواند تغییرات شگرفی در نقشه و چینش اقتصادی جهان داشته باشد. در تأیید این تغییرات در جغرافیای اقتصادی مشاهده می کنیم که روسها نیز درحال تغییر بازار انرژی خود و جایگزینی جدید آن هستند و دقیقا از آغاز بحران اوکراین، صادرات نفت روسیه و ارسال گاز مایع این کشور به هند دو برابر شده است.
این توضیحات شرح تحولات اقتصادی جهان بود اما نکته اصلی اعلان هشدار به مسئولان و سیاست گذاران و چشم انداز نویسان کشورمان نسبت به درک اهمیت این تغییرات جغرافیایی در عرصه اقتصاد و انرژی جهان است.
به هرحال ما جزو بزرگترین دارندگان منابع انرژی جهان هستیم و از قضا موقعیت کشورمان به گونه ای است که شاه راه مواصلاتی شمال و جنوب آب های خلیج فارس به آب های خزر هستیم و از شرق و غرب نیز بهترین کریدور وصل آسیا و خاورمیانه به اروپا محسوب می شویم. لذا باید در این نقشه جدید اقتصادی جهان نوع تعاملات و هدف گذاری های خود را تغییر و اصلاح کنیم.
امروز بهترین گزینه تأمین انرژی اروپا ما هستیم چرا که تاکنون نیز به سبب فشارها و سیاست های اقتصادی روسیه و برخی کارشکنی های آمریکا به واسطه تحریم های اقتصادی از این مسیر باز مانده ایم. اما به هر حال اقتصاد امری ثابت نیست و حتی اگر در این برهه باز هم این مهم تحقق نیابد،نهایتا روزی فرا می رسد که منابع انرژی ایران در بازار اروپا مشتری خود را پیدا خواهد کرد.
اما هرچه این زمان به تعویق بیفتد با رشد تکنولوژی و تغییر سیستم های تولید با انرژی های پاک و جایگزین، بهره و سهم سود ما از این بازار کمتر خواهد شد. ضمن اینکه هرچه زودتر بتوانیم جایگاه جدید خود در نقشه جدید جغرافیای اقتصادی را تثبیت کنیم امکان
بهره مندی ما از قبل سود اقتصادی و تبدیل آن به تکنولوژی و گسترش
زیرساخت های اقتصادی موجبات رشد و توسعه را در کشور سرعت خواهد بخشید.
لذا بار دیگر باید اهمیت مضاعف این برهه از تاریخ را برای خود و
سیاست گذاران کلان کشور یادآوری کنیم تا از سیر تغییرات و تحولات سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان عقب نمانیم.