انصاف را در سوگند پزشکی به یادآورید!

«از تضييع حقوق بيماران بپرهيزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و اميال نفسانی خود مقدم دارم و از آلودگی به اموری كه با پرهيزكاری و شرافت و اخلاق پزشكی منافات دارد اجتناب ورزم...».


 


«از تضييع حقوق بيماران بپرهيزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و اميال نفسانی خود مقدم دارم و از آلودگی به اموری كه با پرهيزكاری و شرافت و اخلاق پزشكی منافات دارد اجتناب ورزم...».
این بخشی از سوگندنامه پزشکی است که هریک از فارغ التحصیلان در این رشته پیش از پوشیدن "لباس سپید" آن را اقرار می کند و خود را متعهد به آن می دانند. اما متأسفانه برخی(نه همه پزشکان محترم) از آنها به سبب آنچه که منافع شخص قلمداد می شود، این پیمان و سوگند خویش را فراموش می کنند و کسب سود مالی را به درمان و خدمت به بیماران و نیازمندان اولویت می دهند.
مردم ما امروز به لحاظ درمان به شدت تحت فشارهستند. از گرانی و نبود دارو گرفته تا درخواست هزینه های اضافی از سوی برخی پزشکان، وضعیت نامناسبی را در این عرصه به وجود آورده است. دریکی از مراجعات حضوری به مطب یکی از همین پزشکان علیرغم پرداخت ویزیت 300 هزارتومانی بازهم نبود دستگاه کارتخوان قابل توجه بود. اما نکته تأسف برانگیز تر این بود که از شهرستان نیز بیمارانی آمده بودند که مریضی امانشان را بریده بود و از سوی دیگر هزینه های سنگین درمان ناامیدشان کرده بود.
یک روز قبل بیماری برای ویزیت به مطب آمده بود و هزینه آن را پرداخت کرده بود و دکتر آزمایشی را برای وی تجویز کرده بود و شخص بیمار با جواب آزمایش به مطب آمده بود، اما اینبار هم دکتر برای دیدن جواب آزمایش مبلغ 300 هزارتومان از وی مطالبه کرد. شاید این اقدام در عرف درمان امری طبیعی باشد، اما انصاف و سوگند پزشکی چیز دیگری را تداعی می کند.
داشتن جایگاه و موقعیت مالی خوب حق پزشکان محترم است چرا که برای مهارت خود زحمت کشیده اند و از جان و مالشان مایه گذاشته اند، اما اینجا حرف از انصاف و انسانیت است.
 دراین وضعیت بحران اقتصادی حس نوع دوستی و خدمتگذاری اخلاقی ایجاب می کند کمی مراعات حال بیماران در مواردی که موجب ضرر و زیان نشود، مورد توجه پزشکان محترم قرار گیرد.
درهمین جا باید از آن دست دکتران شریفی که به صورت رایگان بخشی از وقت کاری خود صرف درمان بیماران نیازمند می کنند، تقدیر و قدردانی کرد.