میز خبر

۰

هزینه قبوض گاز یک‌جا دریافت نمی‌شود
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: مصوبه‌ای برای دریافت قبوض معوقه گاز به‌صورت یک‌جا صادر نشده است.
به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، غلامرضا مشایخی با تاکید بر اینکه هزینه قبوض گاز یکجا دریافت نخواهد شد، افزود: قرائت قبوض گاز نیز همچنان به‌صورت خوداظهاری و از طریق سامانه‌های معرفی‌شده از سوی شرکت گاز به مشترکان انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشترکان نگرانی درباره پرداخت قبوض خود نداشته باشند، تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده درباره کرونا، دولت مصوبه‌ای را برای بازه زمانی یک ماهه ابلاغ کرد که براساس آن قیمت فصل سرد باید به قیمت فصل گرم تبدیل شود.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: قبوض گاز تا ۱۵ اردیبهشت براساس قیمت‌های گذشته محاسبه می‌شود.

روز بی‌سابقه در تاریخ معاملات بازار نفت رقم خورد
قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی (WTI) در معاملات آتی بازار نفت برای نخستین بار در پی تشدید بحران اقتصادی جهان ناشی از آثار منفی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و فرار معامله‌گران از تحویل نفت خام فیزیکی به زیر صفر رفت.
به گزارش شانا، در یک روز بی‌سابقه در معاملات بازار نفت، قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یا همان نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه صددرصد ارزش خود را از دست داد و پایین‌ترین سطح قیمت از سال ۱۹۴۶ میلادی ثبت شد، به‌گونه‌ای که قیمت این شاخص در معاملات آتی به زیر صفر رسید.
این شرایط نشان‌دهنده اوضاع بازارهای نفت آمریکا و پر بودن سطح ذخیره‌سازی‌های این کشور و همچنین دیر بودن اقدام کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن است.
در روز دوشنبه  به دلیل وقوع یک اتفاق فنی عجیب، قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه در معاملات بازار بورس نیویورک ناگهان سقوط کرد، زیرا معامله‌گران پیش از پایان مهلت قراردادهای تحویل نفت خام دبلیوتی‌آی در ماه مه از دادوستد خودداری کردند.
دلیل کاهش شدید قیمت شاخص دبلیوتی‌آی این است که شرکت‌های تولیدکننده آمریکایی دیگر جایی برای ذخیره‌سازی نفت خود ندارند، ظرفیت ذخیره‌سازی‌ها تکمیل شده است و فروشندگان حتی مجبور هستند برای تحویل نفت مازاد خود هزینه‌ای معادل ۳۵ دلار برای هر بشکه به خریداران پول بدهند.
سررسید حواله‌های نفت خام دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه روز دوشنبه فرا می‌رسد و از آنجا که تقاضایی برای دریافت وجود ندارد و ظرفیت ذخیره‌سازی‌ها هم تکمیل شده است، بنابراین معامله‌گران میلی به خرید این حواله‌ها ندارند.
با وجود سقوط ناگهانی قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه مه، این شاخص نفتی برای تحویل در ماه ژوئن در این ساعت تنها با ۱۲ درصد کاهش به ۲۲ دلار و ۵ سنت برای هر بشکه دادوستد می‌شود، موضوعی که سبب می‌شود اختلاف قیمت بین قراردادهای تحویل برای ماه‌های مه و ژوئن به بیش از ۲۰ دلار برای هر بشکه برسد.
قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه مه لحظاتی پیش با افت ارزش بیش از ۲۵۰ درصدی یا کاهش نزدیک به ۴۸ دلاری، به منفی ۲۹ دلار رسید.

درخواست خریداران ال‌ان‌جی برای به تعویق افتادن زمان دریافت محموله‌ها
تضعیف تقاضا در سال ۲۰۲۰ میلادی، خریداران عمده ال‌ان‌جی جهان را خواستار به تعویق انداختن زمان دریافت محموله‌های خود کرده است.
به گزارش شانا از خبرگزاری بلومبرگ، شرکت ملی گاز کره جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین خریداران گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) جهان سعی در به تعویق انداختن زمان دریافت برخی محموله‌های پیش‌بینی‌شده برای سال جاری میلادی دارد، زیرا شیوع ویروس کرونا سبب تضعیف تقاضا و سرریز شدن ذخیره‌سازی‌های موجود شده‌ است.
این موضوع نشان می‌دهد که تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ممکن است بر مصرف انرژی تا اواخر سال ۲۰۲۰ یا سال آینده تأثیر بگذارد و سبب  مازاد عرضه گاز طبیعی و نفت و در پی آن تضعیف قیمت‌ها شود.
به گفته منابع، شرکت ملی گاز کره جنوبی، در حال مذاکره با تامین‌کنندگان از جمله شرکت قطرگاز و پترولیوم ناسیونال مالزی است تا ارسال محموله‌ای را که برای تحویل در ماه اکتبر در نظر گرفته شده به تعویق بیندازد و ارسال برخی از آنها به سال آینده منتقل شود.
کوگس در ابتدای ماه آوریل از تولیدکنندگان خواسته‌بود ‌تحویل فوری محموله‌ها را به تعویق بیندازند.
یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: کوگس از قطرگاز درخواست کرده ارسال ۱۸ محموله را که برای تحویل در ۶ ماه آینده برنامه‌ریزی شده بودند، به تعویق بیندازد.وی افزود: این شرکت به دنبال تحویل بعضی از این محموله‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی است.
این منبع گفت: هنوز مشخص نیست که در مجموع کوگس خواستار به تعویق انداختن ارسال چه حجمی از محموله‌های ال‌ان‌جی خود از تولیدکنندگان شده است.