راه سریع و اثرگذار را انتخاب کنیم

" از کشورهایی که اقدام به اعمال تحریم های یک جانبه کرده‌اند از جمله آمریکا می خواهم که این تحریم ها علیه ایران را بردارند چرا که بر اساس حقوق بین الملل قابل توجیه نیست به ویژه در مورد تجارت، انتقال پول و همچنین مسائل مربوط به زیر ساخت ها مانند تهیه غذا، دارو و بهداشت." این اظهارات " آلنا دوهان"، گزارشگر و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر است که پس پایان ماموریت خود درتهران مطرح ساخته است. اظهاراتی که بارها از سوی مسئولان ایرانی مطرح شده است، اما تا این حد اثر گذاری لازم را نداشته است، چرا که از عنصر جذب افکارعمومی بی بهره بوده است

راه سریع و اثرگذار را انتخاب کنیم


" از کشورهایی که اقدام به اعمال تحریم های یک جانبه کرده‌اند از جمله آمریکا می خواهم که این تحریم ها علیه ایران را بردارند چرا که بر اساس حقوق بین الملل قابل توجیه نیست به ویژه در مورد تجارت، انتقال پول و همچنین مسائل مربوط به زیر ساخت ها مانند تهیه غذا، دارو و بهداشت."
این اظهارات " آلنا دوهان"، گزارشگر و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر است که پس پایان ماموریت خود درتهران مطرح ساخته است. اظهاراتی که بارها از سوی مسئولان ایرانی مطرح شده است، اما تا این حد اثر گذاری لازم را نداشته است، چرا که از عنصر جذب افکارعمومی بی بهره بوده است.
در همین راستا باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که چگونه همکاری و تعامل در عرصه بین الملل می تواند از حقوق خاصه و
تضییع شده کشورمان دفاع کند. این امر مستلزم آن است که ما شناخت و درک صحیحی از ساختار قدرت نرم در عرصه جهانی داشته باشیم. درست است که قدرت سخت در تعیین مواضع و دفاع از آن اثر گذار است اما درجهان امروز قدرت نرم برای کشورها حکم تسهیل کننده امور و کاهش هزینه های مختلف را درپی دارد.
در این راستا باید برمباحث مختلفی همچون حقوق بشر تمرکز بیشتری داشته باشیم و با انعکاس مشکلات پیش آمده برای جامعه که ریشه در تحریم ها دارد و بعضاً حیات مردم را به خطر انداخته است، نهادهای بین المللی و افکارعمومی را باخود همراه کنیم و با پشتوانه دیپلماسی عمومی به مصاف مذاکرات با غرب برویم. اصرار بر برخی مواضع و سلیقه گرایی ها در این حوزه، کشور را از این ابزار ارزشمند و کارا محروم ساخته است.