مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي: پيش بيني تنش آبي در ۱۰۷ روستا

مهندس يوسف عرفاني نسب مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي در هفته صرفه جويي در مصرف آب (۱تا ۷ تيرماه ) در نشست خبري با اصحاب رسانه ، به تشريح وضعيت منابع آبي استان و عملكرد اين شركت در بخش هاي آب و فاضلاب پرداخت.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي: پيش بيني تنش آبي در ۱۰۷ روستا


 


اراک-خبرنگار آفرينش
مهندس يوسف عرفاني نسب مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي در هفته صرفه جويي در مصرف آب (1تا 7 تيرماه ) در نشست خبري با اصحاب رسانه ، به تشريح وضعيت منابع آبي استان و عملكرد اين شركت در بخش هاي آب و فاضلاب پرداخت.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي مهندس يوسف عرفاني نسب با اشاره به هفته صرفه جويي در مصرف آب از يكم تا هفتم تيرماه بر اقدامات فرهنگي براي كاهش مصرف آب در رسانه ها تاكيد كرد.
وي اظهار داشت : در بلند مدت وضعيت بارش ها در استان مركزي ۳۰ درصد كاهش داشته است و وضعيت بارندگي ها در فصول بهار طي دو سال گذشته مناسب نبود.
وي به تشريح وضعيت آب شهرها و روستاهاي داراي تنش آبي پرداخت و بيان داشت : با اقدامات و برنامه ريزي هاي صورت گرفته تنش آبي پيش بيني شده  در دو شهر تفرش و مامونيه برطرف گرديد.
وي در اين باره افزود : حفاري دو حلقه چاه اب در شهر مامونيه و اصلاح و توسعه خط اضطراري آب از چشمه هفتيان در شهر تفرش از جمله اقدامات صورت گرفته در راستاي تامين آب مورد نياز براي جلوگيري از تنش آبي در اين دو شهر  مي باشد.
وي ادامه داد :در سال گذشته ۱۵۰ روستا با تنش آبي مواجه بودند كه  با برنامه ريزي و اجراي پروژه هاي آب رساني ، اين رقم در سال جاري به 107 روستا رسيده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي با اشاره به  آب‌رساني سيار در برخي روستاها  اظهار داشت:در ابتداي تابستان ۲۳ روستاي استان با تنش آبي مواجه شدند كه براي عبور از اين شرايط توسط شركت آب و فاضلاب استان مركزي آب‌رساني سيار انجام مي‌شود.
عرفاني نسب در ادامه عنوان كرد:با 20 درصد
 صرفه جويي در مصرف آب توسط مشتركين،
مي توانيم  از تنش آبي در تابستان عبور نماييم.
وي در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقاي سطح فرهنگي جامعه تصريح كرد:نقش رسانه در ارتقاي سطح فرهنگي جامعه انكارناپذير است و در اين ميان مطبوعات ، رسانه هاي جمعي  به عنوان پرمخاطب ترين رسانه هاي فعال در جامعه مي توانند نقش پررنگي را در جهت بهبود الگوي مصرف و صرفه جويي در مصرف آب در بين مشتركين ايفا نمايند .
 اجراي پروژه هاي مهم آبرساني در شهرها و روستاها
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي در ادامه با اشاره به پروژه هاي در دست اجراي اين شركت در بخش هاي آب و فاضلاب عنوان كرد گفت:تكميل فاز دوم اب شيرين شهر فرمهين،  بازسازي ايستگاه های پمپاژ اراك، ساخت 6  هزار متر مكعب مخزن ذخيره آب در شهر هاي مامونيه ، فرمهين و محلات و اجراي خط انتقال بلوار امام در ساوه ، را از مهمترين پروژه هاي آب رساني در شهر هاي استان
 نام برد.
وي آبرساني به ۶۷ روستاي استان در قالب
پروژه هاي محروميت زدايي با همكاري قرار گاه امام حسن مجتبي را با اعتباري بالغ بر ۲۳۳ ميليارد تومان در ۵ شهرستان كميجان ، خنداب ، خمين ، ساوه و شازند را از ديگر پروژه هاي در دست اجراي  اين شركت در سال جاري عنوان كرد.
مهندس يوسف عرفاني نسب افزود : اجراي
 ۱۷۵ كيلومتر خط انتقال و شبكه توزيع ، ساخت
۱۸ باب مخزن ذخيره آب با مجموع ظرفيت ۴ هزار متر مكعب ، اجراي  ۲۰ كيلومتر خط انتقال برق و حفر و تجهيز 10 حلقه چاه  را از جمله اقدامات اين شركت در راستاي طرح جهاد آب رساني عنوان
كرد .
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي تلاش براي تكميل مجتمع ۴۲ روستايي كمال صالح شازند در سال جاري را از جمله پروژه هاي مهم اين شركت در سال جاري عنوان نمود.
وي با اشاره به اجراي طرح هاي فاضلاب در سطح استان اظهار داشت:طي برنامه‏ريزي‏هاي صورت گرفته فاز سوم تصفيه خانه فاضلاب اراك در اينده اي نزدیک به بهره برداري خواهد رسيد و هم اكنون اين پروژه
۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
مهندس عرفاني نسب ادامه داد:ساخت مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب خمين با ۸۰ درصد پيشرفت فيزيكي و تصفيه‏خانه فاضلاب شهرهاي شازند و آستانه را از ديگر پروژه هاي در دست اجراي اين شركت در بخش فاضلاب عنوان كرد.
 سرانه مصرف آب در استان
مديرعامل شركت اب و فاضلاب استان مركزي در بخش ديگر سخنان خود به بالا بودن سرانه مصرف آب در استان اشاره نمود و گفت:الگوي مصرف آب
۱۴۰ ليتر تعيين شده است كه ۱۵۸ ليتر سرانه مصرف اب درشهر ها و ۱۸۴ ليتر سرانه مصرف آب براي
هر نفر در هر روستا  در حال حاضر مي‏باشد.
وي بيان نمود:۴۸ درصد از مشتركين الگوي مصرف اب را رعايت مي‏كنند به طوري كه ۲۵ درصد از آب توليدي را مصرف مي‏نمايند اما ۵۲ درصد از مشتركين بيشتر از الگو ، آب را مصرف مي‏كنند به طوري كه
۷۵ درصد از آب توليدي را مصرف مي‏كنند.
مهندس يوسف عرفاني نسب گفت:۷۰ درصد آب منازل در ظرفشويي‏ها سرويس‏هاي بهداشتي و حمام ها استفاده مي‏شود و مردم ميتوانند با مديريت مصرف آب زمينه را براي حل بسياری از مشكلات كمبود آب فراهم نمايند.
ايشان در خصوص افزايش هزينه اقامتگاه هاي غير دائم بيان داشت:اگر مصرف آب در اين اقامتگاه هاي كه معمولا در آخر هفته استفاده مي‏شود براي آبياري غرق آبي و پركردن استخرها استفاده نشود مطمنا هزينه آب بهاء آنان با بقيه مشتركين فرقي
نمي‏كند.
كيفيت آب در اراك و ساير نقاط استان
مهندس عرفاني نسب در بخش ديگر سخنان خود به كيفيت آب اشاره نمود و اين اطمينان را داد كه هيچ يك از مشتركين آب بي كيفيت تحويل نخواهيم داد اظهار داشت: عامل نگراني و تهديد نيترات آب مي‏باشد و ما در شهر اراك ميزان نيترات آب در حد استاندارد مي‏باشد اما ممكن است در برخي از مناطق طعم و مزه آب فرق داشته باشد كه اين به معناي بي كيفيت بودن آب محسوب نمي‏شود.
وي اظهار اميدواري نمود با تكميل رينگ جنوبي خط كمال صالح به اراك توسط شركت آب منطقه اي ميزان اختلاط آب چاه ها با آب سد در شرايطي برسد كه طعم آب هم در برخي مناطق شهر اراك بهتر گردد.
وي به كيفيت اب در شهر فرمهين اشاره نمود و گفت:با راه اندازي تصفيه خانه آب در اين شهر در سال گذشته ميزان نيترات آب مديريت شد و گرچه اين تصفيه خانه در حال تكميل هست و هم اكنون با
 ۵۰ درصد ظرفيت در حال استفاده مي‏باشد اما كيفيت آب اين شهر به خوبي مديريت شد.
وي افزود:در روستاهايي كه كيفيت آب نامناسب است و نيترات بالا مي‏باشد با تانكرهاي سيار آب با كيفيت براي مصارف شرب و پخت و پز در اختيار مردم قرار مي‏گيرد و آب داخل شبكه براي مصارف بهداشتي استفاده مي‏شود.
وي روستاهاي استان را كه داراي سيستم
آب شيرين مي‏باشند را ۳۰ روستا عنوان نمود و اظهار داشت در برنامه امسال هم ۱۵ روستا از آب سیستم شيرين كن بهره مند خواهند شد.
 استفاده از پساب فاضلاب نيازمند تغيير در سياستگذاري‏ها مي‏باشد
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي با بيان اينكه بيش از ۱۳۰۰ ليتر پساب فاضلاب در استان توليد مي‏شود كه از اين مقدار فقط ۲۰ درصد آن در صنايع استفاده مي‏شود و اظهار اميدواري كرد سياستگذاري‏ها و قوانين به سمتي برود كه صنايع ما را سوق بدهند كه براي تامين آب مورد نياز خود از پساب فاضلاب استفاده نمايند.