چگونه زمین را خنک کنیم؟

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد جنبه‌های بیوفیزیکی جنگل‌ها مانند نحوه توزیع نور، گرما و آب اثر خنک‌کنندگی آن‌ها را تقویت می‌کند.

 



نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد جنبه‌های بیوفیزیکی جنگل‌ها مانند نحوه توزیع نور، گرما و آب اثر خنک‌کنندگی آن‌ها را تقویت می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از ویفروم، محققان در ایالات متحده و کلمبیا معتقدند این ویژگی‌های بیوفیزیکی می‌تواند اثر خنک‌کنندگی جنگل‌ها را حدود نیم درجه سانتیگراد دیگر افزایش دهد.
هر سال حدود ۱۵ میلیارد درخت در سراسر جهان از بین می‌رود و مجمع جهانی اقتصاد قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون درخت بکارد. نقش جنگل‌ها به دلیل جذب دی‌اکسید کربن(CO۲) که جو را گرم می‌کند، شناخته شده‌ است.
بیوفیزیک از قوانین فیزیک(مطالعه ماده و انرژی) برای درک بهتر نحوه عملکرد موجودات زنده در جهان بیولوژیکی استفاده می‌کند و شامل بررسی ویژگی‌های فیزیکی موجودات و مولکول‌های آن برای مثال اندازه، ساختار و نحوه گروه‌بندی می‌شود و مطالعه جنبه‌های فیزیکی درختان مانند چوب، برگ و تراکم جنگل را در برمی‌گیرد.
در این تحقیق محققان به بررسی سه فرآیند و ویژگی بیوفیزیکی اصلی در جنگل‌ها پرداختند که مستقیما بر آب‌ و هوا تاثیر می‌گذارد.
مورد اول سپیدایی یاو آلبِدو بود که شامل اندازه‌گیری نحوه انعکاس نور خورشید توسط درختان می‌شود و فرآیند دیگر به نام تبخیر و تعرق است؛ به این طریق که گیاهان آب را از طریق ریشه و برگ خود از زمین به
جو منتقل می‌کند.
محققان همچنین ناهمواری تاج پوشش را در نظر گرفتند که تراکم و توزیع درختان و برگ‌های آن را توصیف می‌کند.
سه عامل بیوفیزیکی ذکر شده با ریشه‌های عمیق و سطح بالای برگ‌ها، جنگل‌ها را در انتقال گرما و رطوبت از سطح زمین به اتمسفر بسیار کارآمد کرد.
این فرآیندها آب‌وهوای محلی را با کاهش دمای شدید در تمام فصول و زمان‌های روز تثبیت می‌کند. به گفته محققانذاثرات بیوفیزیکی پوشش جنگل می‌تواند به‌ طور قابل‌ توجهی به کاهش خطرات آب ‌و هوایی مانند گرمای شدید و سیل کمک کند.
جنگل‌ها و سایر اکوسیستم‌های مستقر در زمین مانند علفزارها و تندرا به حذف ۲۹ درصد از انتشار CO۲ در سال کمک می‌کند. شواهد زیادی در مورد نقش حیاتی جنگل‌ها در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی با جذب کربن وجود دارد.  
دانشمندان دریافته‌اند جنگل‌ها سالانه ۷و۶ میلیارد تن CO۲ خالص جذب می‌کنند و از همین رو جنگل‌زدایی یک تهدید بزرگ است.
ارزش اقتصادی جنگل‌ها می‌تواند تا ۱۵۰ تریلیون دلار باشد که تقریبا ۲ برابر ارزش بازارهای سهام جهانی است.