ماسك لاكچري؛ نوكيسگي و برازندگي!

يكي از جالب‌ترين اخبار در دوران كرونايي، ابتكارهاي مختلف در عرصه تهيه ماسك بوده و هست؛ از وقتي‌كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه مي‌توان از ماسك‌هاي دست دوز خانگي نيز استفاده كرد و همچنين اعلام كرد كه مردم بايد به استفاده از ماسك عادت كنند و حالا حالاها كرونا مهمان جسم و جان و شهر و ديار ماست؛ برخي به تلاش افتادند تا در خانه و پارچه‎هاي معمولي براي خود ماسك‎هاي دست‎دوز قابل شست‎وشو تهيه كنند؛ چرا كه مانند هر كالاي ديگري، هرازگاهي بر قيمت ماسك‎هاي معمولي پزشكي افزوده مي‎شود به گونه‎اي كه سرانه مصرف ماسك براي يك خانواده چهارنفره ماهي ۹۰۰ هزار تومان برآورد شده است. اما همين ماسك، وقتي قرار است براي مدتي طولاني از آن استفاده شود، تبديل مي‎شود به بخشي از لباس. آن‎هم لباسي كه مي‎توان حتي با آن تازه به دوران رسيدگي و نوكيسگي را نمايش داد. اولين ماسك‎هاي لاكچري ابتدا براي عروس‎خانم‎ها تهيه شد كه البته تا حدودي طبيعي بود. سپس نوبت هندي‌ها و عرب‌ها رسيد كه علاقه خاصي به طلا و جواهر دارند و پولدارهاي‎شان شروع به استفاده از ماسك‎هاي ساخته شده از طلا و مزين به انواع جواهرات كردند. ماسك‌هاي خاص و لاكچري در هفته شوي لباس پاريس نيز به نمايش درآمدند تا آتش حرص و ولع نمايش را در روزگاري كه تاكيد بر درخانه ماندن است، دامن بزنند.


يكي از جالب‌ترين اخبار در دوران كرونايي، ابتكارهاي مختلف در عرصه تهيه ماسك بوده و هست؛ از وقتي‌كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه مي‌توان از ماسك‌هاي دست دوز خانگي نيز استفاده كرد و همچنين اعلام كرد كه مردم بايد به استفاده از ماسك عادت كنند و حالا حالاها كرونا مهمان جسم و جان و شهر و ديار ماست؛ برخي به تلاش افتادند تا در خانه و پارچه‎هاي معمولي براي خود ماسك‎هاي دست‎دوز قابل شست‎وشو تهيه كنند؛ چرا كه مانند هر كالاي ديگري، هرازگاهي بر قيمت ماسك‎هاي معمولي پزشكي افزوده مي‎شود به گونه‎اي كه سرانه مصرف ماسك براي يك خانواده چهارنفره ماهي 900 هزار تومان برآورد شده است. اما همين ماسك، وقتي قرار است براي مدتي طولاني از آن استفاده شود، تبديل مي‎شود به بخشي از لباس. آن‎هم لباسي كه مي‎توان حتي با آن تازه به دوران رسيدگي و نوكيسگي را نمايش داد. اولين ماسك‎هاي لاكچري ابتدا براي عروس‎خانم‎ها تهيه شد كه البته تا حدودي طبيعي بود. سپس نوبت هندي‌ها و عرب‌ها رسيد كه علاقه خاصي به طلا و جواهر دارند و پولدارهاي‎شان شروع به استفاده از ماسك‎هاي ساخته شده از طلا و مزين به انواع جواهرات كردند. ماسك‌هاي خاص و لاكچري در هفته شوي لباس پاريس نيز به نمايش درآمدند تا آتش حرص و ولع نمايش را در روزگاري كه تاكيد بر درخانه ماندن است، دامن بزنند.
اما سوي تلخ ماجرا اين است كه دامنه چنين لاكچري‎بازي‎ها و نمايش ثروت به كشور ما هم كشيده شده و مدتي است آن بخش اندك از جامعه ما كه مدام شكاف فقر را عميق‎تر مي‎كنند و هيچ نقشي در توليد موثر كشور ندارند اما عمده ثروت كشور در اختيار آنان است، اقدام به استفاده از ماسك‌هايي كرده‌اند كه با نخ طلا همراه با سنگ‌هاي قيمتي تهيه شده است. برخي از اين نوكيسگان، براي جشن‌ها و ميهماني‌هاي خود ماسك‌هايي با طرح‎ها و آرم‎هاي  خاص و گران‌قيمت براي ميهمانان خود سفارش مي‌دهند. قيمت اين ماسك‎هاي سفارسي، از 25 هزار تا الاماشاءالله تمام مي‎شود.
حتي سفارش ماسك‎هاي مناسبتي هم افزايش يافته و براي مثال به گفته يك تولیدکننده ماسک مردم خیلى خوب از ماسک‌هاى محرم استقبال کرده وچند هیئت هم با طرح و آرم اختصاصى تعداد بالا به ما سفارش داده‌اند. نكته جالب اين كه برخي از مردم كه دست‌شان به چنان ماسك‌هايي نمي‌رسد، حداقل تلاش مي‌كنند ماسك خود را با لباس‌ يا شيلدشان سِت كنند!