انتظار خودروسازان در مورد پرداخت زيان انباشته‌شان، چيست؟!

خوب به خوشي و ميمنت اما البته با سرافكندگي و تلفات جاني و مالي فراوان، پرايد هم موزه‌نشين شد تا با سابقه و خاطرات دردناكي كه در ذهن مردم به جا گذاشت به تاريخ بپيوندد. البته موزه‌نشين شدن پرايد به معناي توقف خط توليد است ولي تا سال‌ها اين خودروي غيراستاندارد و ناايمن در خيابان‌ها و جاده‌ها جولان خواهد داد؛ چرا كه هم خودروهاي از قبل خريداري شده هنوز موجودند و هم پرايدهاي پيش‌فروش شده، رفته‌رفته وارد شهرخواهند شد و همچنان تلفات جاني و مالي ادامه خواهد داشت. اما يك مسئله مهم اين است كه جايگزين‌هاي پرايد، چگونه خواهند بود؛ آيا صرفا تغيير شكل و كابين خواهند داد و با همان موتور و كيفيت پرايد وارد ميدان خواهند شد يا نه؟


خوب به خوشي و ميمنت اما البته با سرافكندگي و تلفات جاني و مالي فراوان، پرايد هم موزه‌نشين شد تا با سابقه و خاطرات دردناكي كه در ذهن مردم به جا گذاشت به تاريخ بپيوندد. البته موزه‌نشين شدن پرايد به معناي توقف خط توليد است ولي تا سال‌ها اين خودروي غيراستاندارد و ناايمن در خيابان‌ها و جاده‌ها جولان خواهد داد؛ چرا كه هم خودروهاي از قبل خريداري شده هنوز موجودند و هم پرايدهاي پيش‌فروش شده، رفته‌رفته وارد شهرخواهند شد و همچنان تلفات جاني و مالي ادامه خواهد داشت. اما يك مسئله مهم اين است كه جايگزين‌هاي پرايد، چگونه خواهند بود؛ آيا صرفا تغيير شكل و كابين خواهند داد و با همان موتور و كيفيت پرايد وارد ميدان خواهند شد يا نه؟
 خودورهاي جديد در ذات خود دنباله‌روي پرايدي خواهند بود كه با توجه به اغلب معيارهاي خودروسازي غيراستاندارد بود. با خبرهايي كه شنيده مي‌شود، بعيد به نظر مي‌رسد خودروهاي جديد، برتري خاصي نسبت به پرايد داشته باشند. اما حتي اين مسئله را هم مي‌توان به ديده اغماض نگريست اگر دو شركت خودروسازي منحصر به‌فرد و بي‌رقيب كشور، مدام بر قيمت‌ها نيفزايند و يا اگر افزايش قيمتي اتفاق مي‌افتد بايد حتما افزايش كيفيت هم اتفاق بيفتد؛ اما البته اراده‌اي در مورد كنترل رفتارهاي غيراستاندارد اين دوشركت خودروسازي هم وجود ندارد؛ در واقع همين رفتارها و بينش‌هاي غيراستاندارد است كه خيابان و جاده‌هاي ما را با خودروهاي غيراستاندارد به قتلگاه برخي از هموطنان تبديل كرده است.   
سرپرست وزارت صمت گفته است بازار خودرو روي به تعديل دارد:«شرایطی که امروز در بازار خودرو مشاهده می‌شود، ناشی از افزایش نرخ ارز است.» و اين‌كه:«خودروسازان هنوز معتقدند که زیر قیمت تمام شده خودرو تولید می‌کنند.»
و«ایران خودرو و سایپا زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند.» خوب قاعده بر اين است كه اگر شركتي و كارخانه‌اي دچار زيان‌دهي است و بدهي تا اين حد انباشته دارد، ورشكسته اعلام شود؛ نه اين‌كه با گران كردن محصولات خود، اين بدهي انباشته را با كالاهاي بدون كيفيت از جيب مردم بيرون بكشد؛ موردي كه عملا در رفتار و گفتار اين دو شركت خودروساز ديده مي‌شود.