جزئیات پیشرفت ۸۵ درصدی راه آهن همدان- سنندج

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، از پیشرفت ۸۵ درصدی راه‌آهن همدان-سنندج خبر داد و گفت: تکمیل فاز نخست این پروژه به‌منظور شروع بهره‌برداری در پاییز امسال در صورت تداوم تخصیص اعتبار امکان‌پذیر است.

جزئیات پیشرفت ۸۵ درصدی راه آهن  همدان- سنندج

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، از پیشرفت ۸۵ درصدی راه‌آهن همدان-سنندج خبر داد و گفت: تکمیل فاز نخست این پروژه به‌منظور شروع بهره‌برداری در پاییز امسال در صورت تداوم تخصیص اعتبار امکان‌پذیر است.
به گزارش ایرنا، مسیر ریلی همدان-سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد؛ طول مسیر ریلی همدان- سنندج نزدیک به ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) دانست و این پروژه ریلی هفت ایستگاه دارد.
«مهدی صیدگر» مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره ویژگی‌های این محور گفته است: این محور به صورت یک‌خطه با روسازی بالاستی و بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.
مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن، درباره اعتبار هزینه شده برای راه‌آهن همدان- سنندج گفت: تاکنون اعتباری افزون بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام کار در حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.
افتتاح فاز نخست پروژه ریلی همدان- سنندج در پاییز امسال
صیدگر درباره زمان تکمیل و بهره‌برداریاین پروژه اظهار داشت:مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به سرعت فعلی پیشرفت در بخش‌های مختلف پروژه، در صورت تداوم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پیشبرد مستمر کار، تکمیل فاز نخست آن به‌منظور شروع بهره‌برداری در پاییز سال جاری امکان‌پذیر است.
ظرفیت جابه‌جایی ۹ میلیون تن بار در سال با تکمیل خطوط ایستگاهی
مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان‌کرد: بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح در  دهه ۸۰، ترافیک پیش‌بینی شده برای مسافر ۶۰۰ هزار نفر و برای بار یک میلیون تن در سال بوده است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای و افزایش جمعیت در صورت به‌روز رسانی مطالعات، این ارقام به‌ویژه در بخش باری افزایش خواهد داشت.
وی افزود: این محور دارای هفت ایستگاه است که شامل سه ایستگاه سبقت- تلاقی، سه ایستگاه بین راهی (مسافری- باری) و یک ایستگاه تشکیلاتی می‌شود.
به گفته صیدگر، با تکمیل نصب خطوط ایستگاهی ظرفیت این خط به هشت تا ۹ میلیون تن بار در سال می‌رسد.