ایجاد ظرفیت ۲۴ هزار نفری پذیرش دانشجو

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خبر داد؛

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به حذف ۲۲۰ کدرشته آموزشی در این دانشگاه، گفت: در حال حاضر ظرفیت ۲۴ هزار نفری صندلی آموزش‌های مهارتی در کشور ایجاد شده است.

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به حذف ۲۲۰ کدرشته آموزشی در این دانشگاه، گفت: در حال حاضر ظرفیت ۲۴ هزار نفری صندلی آموزش‌های مهارتی در کشور ایجاد شده است.
دکتر عرفان خسرویان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به برنامه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در خصوص جذب دانشجویان مهارت محور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با آغاز کار دولت سیزدهم، هماهنگی و هم‌افزایی مهارتی خوبی در عرصه سیاست‌گذاران، ذی‌نفعان و تصمیم‌گیران عرصه مهارت محوری ایجاد شد. با توجه به اینکه این عرصه حوزه فرابخشی است، بر این اساس یک شورای عالی آموزش‌های مهارتی در کشور وجود دارد که در این عرصه سیاست‌گذاری می‌کند.
وی تصریح کرد: ما در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای سال گذشته بیش از ۲۴ پروژه عمرانی را تکمیل و تجهیز کردیم، این امر ظرفیت ۲۴ هزار نفری صندلی آموزش‌های مهارتی را در کشور ایجاد کرد.
رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه صندلی خالی داریم، اما ظرفیت جدید در این دانشگاه بر اساس نیازهای جدید ایجاد شده است. به همین موازات ما آمایش رشته‌های جدید را شروع کردیم و در واقع پاسخ می‌دهیم کدام رشته‌ها را باید حذف و کدام رشته‌ها را نیز باید راه‌اندازی کنیم.
دکتر خسرویان از حذف بیش از ۲۲۰ کد رشته در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت: تعداد ۱۴ برنامه درسی جدید در کارگروه برنامه‌ریزی دانشگاه تدوین شده است، این برنامه‌ها را بر اساس نیاز جامعه و زیست بوم‌های مورد نیاز راه‌اندازی کردیم.
وی با اشاره به تدوین سند آمایشی آموزش فنی‌وحرفه‌ای در استان‌های کشور، افزود: پیشنهادهای این استان‌ها بر اساس زیست بوم صنایع و نیازهای منطقه مورد نظر به دانشگاه ارائه می‌شود.
رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ادامه داد: در تمامی استان‌ها، رؤسای فنی‌وحرفه‌ای عضو کارگروه اشتغال استان شدند و در هماهنگی با رؤسای اتاق‌های بازرگانی تفاهم‌نامه‌هایی تدوین می‌شود تا فارغ‌التحصیلان ما به سرعت در صنایع استان مورد نظر جایابی شوند. در واقع ما قبل از فارغ‌التحصیلی دانشجویان، آنها را برای صنایع مربوطه جانشانی می‌کنیم.
خسرویان خاطر نشان کرد: بر اساس اهداف برنامه ششم باید ۳۰ درصد دانشجویان ما مهارت‌محور می‌شدند، اما در حال حاضر ۱۵ درصد دانشجویان ما مهارت‌محور هستند. بر این اساس با توجه به سهم آموزش‌های مهارتی در کشور، هیچ مرکز یا دانشگاهی را تعطیل نمی‌کنیم، بلکه مراکز فنی‌وحرفه‌ای توسعه می‌یابد.
وی تاکید کرد: برنامه ما این است که در ساختار دانشگاه تغییراتی دهیم؛ ممکن است به تناسب این ساختار، تغییراتی نیز ایجاد شود، ولی این تغییرات به معنی تعطیلی مراکز فنی‌وحرفه‌ای نیست. مثلا ما در برخی استان‌ها دو مرکز پسرانه داریم، ممکن است این مراکز، ادغام و به واحد منسجم‌تر تبدیل شوند.