مصرف روزانه ۱۱۰ الی ۱۱۵ میلیون لیتری بنزین در کشور

مدیر عامل البرز گاز گفت: در ۱۰ سال گذشته در کشور به دلیل عدم رشد CNG از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون و همچنین افزایش مصرف بنزین، ۴۰ میلیارد دلار متضرر شده‌ایم.

مدیر عامل البرز گاز گفت: در  10 سال گذشته در کشور به دلیل عدم رشد CNG از 25 میلیون متر مکعب به 40 میلیون و همچنین افزایش مصرف بنزین، 40 میلیارد دلار متضرر شده‌ایم.
اردشیر دادرس در گفتگو با ایلنا گفت: خوشبختانه انجمن صنفی  CNGتهران و صنایع وابسته بر اساس برنامه‌های راهبردی که در دستور کار داشت، چندین مصوبه را از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و همینطور نهاد ریاست جمهوری پیگیری کرده است. بنابراین در سال جدید موفق به ایجاد تغییراتی نسبت به اثبات 6 نوع کارمزد CNG کل کشور از طریق استان تهران شده‌ایم.
 مطالبات جایگاه‌داران
دادرس افزود: همچنین پیگیر مصوبات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی در جهت طلب 2600 جایگاه به مبلغ 2800 میلیارد تومان هستیم. این مبلغ طلب جایگاه‌داران کل کشور از دولت دوازدهم است که به دولت جدید انتقال پیدا کرده که میانگین این مبلغ برای هر جایگاه بیش از 1 میلیارد تومان است.
وی عنوان کرد: کارمزد ضوابط ایمنی و فنی جایگاه‌ها که در سالهای 97 از 7 تومان به 31 تومان افزایش پیدا کرده بود در حال حاضر به  150 تومان رسیده است ولی همچنان 20 تومان بابت ضوابط ایمنی، فنی و استاندارد پرداخت می‌کنند و این جزو مطالبات جایگاه‌داران کل کشور به ویژه پایتخت است که با پیگیری درصدد آن هستیم تا در سال جدید بتوانیم این طلب را از دولت برای تمامی جایگاه‌داران دریافت کنیم البته کارمزد‌ها در سال 1402 با افزایش 60 درصدی همراه بود و از 400 متر مکعب به 800 متر مکعب افزایش داشته است.
دادرس ادامه داد: بر اساس برآورد کارشناسان دادگستری در ابتدای سال 1402 هزینه‌ی هر یک متر مکعب CNG «1250» تومان شد که جایگاه‌داران ضررهای زیادی متحمل شدند و نتوانستند دستمزد کارگران و کارمندان را پرداخت کنند.مدیر عامل البرز گاز اظهار داشت: با وجود تولید میانگین 22 الی  23 میلیون متر مکعب گاز و صرفه‌جویی در بنزین با همین میزان، همچنان جایگاه‌داران دچار ضرر و زیان‌های زیادی شده و با 50 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.
 مصرف روزانه بنزین کشور
وی در خصوص واردات روزانه‌ی بنزین گفت: میزان مصرف روزانه بنزین در کشور 110 الی 115 میلیون لیتر است که دولت به دلیل عدم توانایی در توسعه‌ی CNG به میزان 10 میلیون دلار بنزین وارد کشور می‌کند. بنابراین توصیه‌ی ما به دولت این است که 10 درصد از این هزینه‌ را صرف توسعه‌ی جایگاه‌های CNG و ما بقی را صرف توسعه‌ی ناوگان حمل و نقل عمومی کند چرا که در سال آینده 1 و نیم میلیون خودروی تولید شده به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد. لذا راهکار حل بحران تامین و ناترازی بنزین در سال 1403 توسعه زیربنایی و ساختار CNG کشورتوسط دولت محترم و مجلس جدید است.