تحقق ۱۰۰درصدی تکالیف هوشمندسازی در وزارت نفت

وزارت نفت در سه سال اخیر اقدام‌های گسترده‌ای برای هوشمندسازی ارائه خدمات انجام داده، به‌طوری‌ که اکنون با انجام ۱۰۰درصدی تکالیف هوشمندسازی خود، افزون بر راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات وزارت نفت، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شده است.

وزارت نفت در سه سال اخیر اقدام‌های گسترده‌ای برای هوشمندسازی ارائه خدمات انجام داده، به‌طوری‌ که اکنون با انجام ۱۰۰درصدی تکالیف هوشمندسازی خود، افزون بر راه‌اندازی مرکز تبادل اطلاعات وزارت نفت، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شده است.
به گزارش شانا، هوشمندسازی در بخش‌های مختلف جامعه با توجه به تغییر شتابان فناوری به‌عنوان اصلی اجتناب‌ناپذیر پذیرفته شده است. دولت‌ها نیز به این موضوع باور دارند که اگر می‌خواهند از گردونه رقابت با دیگر کشورها و بخش خصوصی کشور خود بازنمانند، باید با سرعت قابل قبولی در مسیر هوشمندسازی حرکت کنند.
این در شرایطی است که تا چند سال گذشته الکترونیکی‌شدن دولت در دستور کار قرار داشت، اما اکنون هوشمندسازی ارائه خدمات دولتی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، در مرحله گذار از دولت الکترونیک به دولت هوشمند، همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف‌اند خدمات در حال ارائه خود (به شهروندان، کسب‌وکار و دولت - به‌ترتیب خدمات با ماهیت G2C ،G2B و G2G) را به‌صورت الکترونیکی ارائه و بخشی از آن‌ها را نیز هوشمند کنند.در این مسیر، مفهوم احراز هویت یکباره و یکپارچه متقاضیان دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی با هدف تسهیل دسترسی کاربران در دستور کار دولت است؛ یعنی افزون بر اینکه همه خدمات هر دستگاه در پنجره واحد خدمات آن دستگاه ارائه می‌شود، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) نیز متصل خواهد بود.
تکالیف دستگاه‌های اجرایی براساس قانون در این حوزه شامل راه‌اندازی پنجره واحد دستگاه مطابق الزام‌ها، ارائه ۱۰۰درصد خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه الکترونیکی همه مجوزها، استعلام‌ها و تأییدیه‌ها و هوشمندسازی ۲۰درصد خدمات است.
وزارت نفت نیز به‌عنوان دستگاه دولتی خدمت‌رسان در این زمینه اقدام کرده است. این وزارتخانه توانسته به تفکیک ستاد و شرکت‌های تابع خود در سه سال اخیر اقدام‌های گسترده‌ای را انجام دهد، به‌طوری‌ که اکنون ۹۷.۵درصد خدمات مجموعه وزارت نفت در پنجره ملی خدمات دولت ارائه می‌شود و فقط یکی از خدمات به‌دلیل بازنویسی سامانه، تاکنون به این پنجره متصل نشده که آن هم در مراحل پایانی است. این وزارتخانه همچنین توانسته است ۱۰۰درصد تکالیف هوشمندسازی خود را انجام دهد.
ازاین‌رو، وزارت نفت با توجه به اقدام‌های انجام‌شده برای هوشمندسازی ارائه خدمات، امسال برای نخستین بار در نمایشگاه الکامپ شرکت کرده است. این وزارتخانه در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تلاش کرده است همه سرویس‌های الکترونیکی و هوشمند متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به تفکیک ستاد وزارتخانه و شرکت‌های مشمول، به‌ویژه شرکت‌های ملی گاز و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اتصال مجوزهای صادره در این وزارتخانه به درگاه ملی مجوزهای کشور و همچنین مرکز تبادل اطلاعات (ESB) وزارت نفت را
معرفی کند.